Stortingsvalget 2017: Buskerud har store muligheter til å lykkes

Rebekka Borsch og Tom Hedalen, Kampanjebilder Buskerud Venstre., Sveinung Bråthen

– Kunnskap er grunnlaget for demokrati, verdiskaping og velferd. Forakten vi ser for kunnskap i enkelte politiske miljøer – for eksempel når Frp i Buskerud ler av klimaendringene eller Senterpartiet latterliggjør kommunereformen – er det største hinderet for at vi klarer å løse utfordringene vi står overfor, skriver Rebekka Borsch og Tom Hedalen, stortingskandidater for Buskerud Venstre i denne kronikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Buskerud har store utviklingsmuligheter innen utdanning, helse og helseteknologi, fornybar energi, skogbruk, reiseliv, matproduksjon og gründervirksomhet. I dag utnytter vi ikke dette potensialet.

Det som trengs, er politikere som ser både by og land og som fokuserer på resultater, ikke splittende retorikk eller lettvinte svar på komplekse utfordringer.

Vi ønsker å gi samfunnet vårt videre til våre barn i en bedre tilstand enn vi overtok det.

Vi to stiller til årets stortingsvalg fordi vi ønsker å gjøre en innsats for innbyggerne i Buskerud. Vi har engasjert oss politisk for å bidra til at Norge skal fortsette å være et inkluderende og raust fellesskap med høy velferd og høy grad av tillit mellom folk. Og vi håper at flere vil bidra til denne viktige kampen.

Vi lever i urolige tider. De liberale verdiene som samfunnet vårt er bygget opp omkring er under angrep. Det vi ser i USA, men også i Storbritannia og Ungarn er symptomer på demokratiske samfunn i krise. Det er i tillegg en økonomisk krise, der avstanden mellom fattig og rik øker.

Nå trengs en mobilisering for håp! Rebekka Borsch og Tom Hedalen (V)

Det er også en tillitskrise, hvor folk ikke lenger opplever at politikere jobber for dem og frykten tar overhånd. Dette utnyttes av krefter som ødelegger tilliten til rettsstaten, pressen og demokratiet ytterligere.

Også i Norge er det tendenser til at politikere fra flere partier spiller på folks frykt, avfeier kunnskap som noe negativt og skor seg på å sette opp befolkningsgrupper mot hverandre.

Spede spirer inngir håp.

Venstre og vi vil være en motvekt mot denne destruktive måten å drive politikk på. Populisme skaper ikke en eneste arbeidsplass eller positiv utvikling. Nå trengs en mobilisering for håp.

Det er mulig å føre en politikk som tar vare på de svakeste, skaper flere jobber og bevarer sterke fellesskap samtidig som vi står opp for likeverd og kunnskap og tar vare på natur og klima. Vi går til valg på et program som er «På lag med fremtiden».

Det gjelder å møte klimautfordringene, gi barn og unge trygge oppvekstvilkår, forsterke kunnskapssamfunnet, fornye og sikre velferdsstaten og gjøre Norge rustet til å møte tiden etter oljen.

Kunnskap er grunnlaget for demokrati, verdiskaping og velferd. Rebekka Borsch og Tom Hedalen.

Det er kunnskap som er nøkkelen for fremtiden. Vi trenger kunnskap for å løse klimakrisen, helbrede sykdom, utvikle skolesystemet og skape innovasjon i offentlig og privat sektor. Kunnskap er grunnlaget for demokrati, verdiskaping og velferd.

Forakten vi ser for kunnskap i enkelte politiske miljøer – for eksempel når Frp i Buskerud ler av klimaendringene eller Senterpartiet latterliggjør kommunereformen – er det største hinderet for at vi klarer å løse utfordringene vi står overfor.

Buskerud trenger både flere lærlinger og flere studenter, mener Borsch og Hedalen.

Venstre vil investere i kunnskap ved å investere i folk. De unge er vår største felles formue. Derfor er en av de viktigste oppgavene våre å sikre en god oppvekst for alle barn og å gi dem bedre utdanningsmuligheter i Buskerud. Fylket vårt trenger både flere lærlinger og flere studenter.

Vi i Venstre omfavner teknologisk framskritt, den frie forskningen og innovative løsninger. Det gir oss både flere jobber og bærekraftig vekst. Vi heier på gründere og bedrifter, og vi skal sørge for bedre rammevilkår og sosiale rettigheter for dem som skaper jobber.

Venstre vil føre en miljø- og klimapolitikk som er på lag med folk. Vi vil gjøre det enkelt og lønnsomt å ta de grønne valgene. Buskerud kan bli vinneren etter oljen. Fylket vårt har mye skog, vann, reiseliv og landbruk, samt mange bedrifter som leverer høyteknologiske, miljøvennlige produkter.

Buskerud kan bli en viktig bidragsyter til det grønne skiftet ved å produsere fornybar energi, bærekraftige produkter fra skogen, teknologisk innovasjon, kortreist mat og grønne opplevelser – og samtidig kan vi skape mange nye arbeidsplasser.

Vi må ta vare på fjordene våre.

Vi kan gå foran i å ta vare på fjordene våre, renske de for plast og skape nyvinninger som erstatter plast med noe mer miljøvennlig.

Når store bedrifter som Kiwi i Lier viser vilje til dette, da bør politikerne støtte opp under slikt viktig arbeid i større grad.

Les også: Kiwi tenker miljø – Plast hos Kiwi

Veldig mye i dagens Norge går bra. Vi vil jobbe for løsninger som gjør samfunnet vårt enda litt bedre enn det allerede er.

Og vi vil ta vare på verdiene landet vårt er tuftet på:

Friheten og tilliten mellom folk. Muligheter for alle til å lykkes, uavhengig av bakgrunn, kjønn eller etnisitet. Den storslåtte naturen som også er matfatet vårt.

En velferdsstat som gir oss trygghet og rettstaten som garanterer likeverd og rettferdighet.

Vi vil føre en ansvarlig politikk som gjør at vi kan gi samfunnet vårt videre til våre barn i en bedre tilstand enn vi overtok det. Vi er på lag med fremtiden og på lag med Buskerud.

Rebekka Borsch og Tom Hedalen,
stortingskandidater,
Buskerud Venstre

Følg Rebekka på Facebook:
Rebekka Borsch – Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**