Gode nyheter for Oppland

Ketil Kjenseth
Ketil Kjenseth, Foto: Sveinung Bråthen

I Nasjonal Transportplan som rulles ut denne uka settes det av 500 millioner kroner til Gjøvikbanen. Det vil trolig være klart for timesavganger fra Gjøvik fra 2020. Nye krysningsspor og nye togsett i 2017 er svært viktig. Men signalsystemet må også oppgraderes. Jeg er glad for at Jernbanedirektoratet nå skal se på en omprioritering av rekkefølgen i utbyggingen av ERMTS som er et felles europeisk jernbaneprosjekt, slik at Gjøvikbanen kan prioriteres tidligere.

Dobbeltspor til Lillehammer i 2034
Med Venstres innsats er all tvil om ytre intcercity og dobbeltspor til Lillehammer ryddet av veien. Dobbeltspor skal til Lillehammer innen 2034. Planmidlene for denne utbyggingen er sikret innenfor planperioden (2029).
Godspakke Innlandet på 5,5 mrd kr i første del av planen er en stor nyvinning i NTP. Denne sikrer både krysningsspor og terminalutbygginger på både Dovrebanen nord for Lillehammer og på Gjøvikbanen sør for Roa. For skog- og trenæringen i Gudbrandsdalen, Vest—Oppland og Valdres er dette en veldig viktig satsing, som berømmes av både Norges Skogeierforbund og NHO.

Nasjonal transportplan: En ny hverdag for reisende på Østlandet.
Nasjonal transportplan: En ny hverdag for reisende på Østlandet.

E16 i Valdres inn
For Valdres er det gledelig at vi har fått inn utbyggingen Fagernes-Hande på E16 med 2 mrd kr. Dette er et viktig byutviklingsprosjekt for Fagernes, i tillegg til å gi en bedre og tryggere vei. Denne utbyggingen er en av Venstres få vei-seire. Hyggelig at den kom i Oppland og Valdres.

Fortsetter utbyggingen på Hadeland
Rv Gran – Roa er også inne i første del av NTP, med over 1,1 mrd kr. Dette er et viktig prosjekt for både Hadeland og for Raufoss-industrien.

I NTP har Venstre fått gjennomslag for er det største nasjonale togløftet siden Stortinget i 1894 vedtok å bygge det som da var Norgeshistoriens største nasjonale samferdselsprosjekt – Bergensbanen. Vi setter av 45 % av alle investeringsmidlene i NTP til jernbaneinvesteringer. Det er tidenes grønneste og mest fremtidsrettede nasjonale transportplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**