Sammen kan vi redde havet fra å drukne i søppel

Følg Rebekka på Facebook.
Rebekka Borsch., Foto: Sveinung Bråthen

Strandryddedagen: Det blå matfatet vårt, havet, er i ferd med å drukne i søppel. Men vi kan løse problemet, bare vi er villige til å ta opp kampen – og hvis mange nok bidrar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Millioner tonn søppel i verdenshavene

Hvert år havner flere millioner tonn søppel i verdenshavene. I Norge dumpes det årlig 34 000 tonn søppel bare i Nordsjøen.

Rebekka Borsch elsker havet oppfordrer alle til å delta på strandryddeaksjoner.
Rebekka Borsch elsker havet og oppfordrer alle til å delta på strandryddeaksjoner.

I tillegg slippes det ut 8000 tonn mikroplast, altså veldig små plastpartikler, årlig i Norge. Havet sluker alt. Men borte blir det ikke.

Når plasten først har kommet ut i naturen kan den forurense i hundrevis av år fordi den brytes ned svært sakte.

Ved norske strender, langs kysten og på havbunnen er det fullt av sneiper, plastflasker, fiskeutstyr, engangsgriller, sprøytespisser, poser, tauverk, gamle dekk, flasker, bokser og glasskår.

Sjødyr og fisk lider

Søppelet ødelegger kysten og havbunnen. Millioner av sjødyr, fisk og fugler dør årlig ved at de setter seg fast, kutter seg opp eller spiser søppel.

I Nordsjøen inneholder magene hos 94 prosent av fuglene plast, og over en fjerdedel av torsken i havnebassenget i Bergen har plast i magen.

Sjømat full av plast kan ødelegge Norges rykte som havnasjon. Fiskemiddagen blir mindre fristende når vi vet at den kan inneholde mikroplast.

Strandryddedagen

Det er likevel mye vi kan gjøre. Å plukke opp plasten som ligger i fjæra og levere den til gjenvinning er enkelt og effektfullt.

I år skal Venstre-folk fra 100 lokallag over hele landet få med seg mange andre frivillige og ta et tak for å ta vare på havet.

Søppel funnet på strandryddedagen i fjor.

Vi skal rydde langs med strender, bekker, innsjøer og andre steder der det finnes mye søppel, blant annet i Drammen, Øvre Eiker, Lier, Røyken og Hurum.

Dette gjør vi som et ledd i den norske strandryddedagen som finner sted 6. mai – og vi oppfordrer alle som har engasjement i saken om å bli med på dugnaden de kommende ukene.

Sammen kan vi redde havet!

35 millioner til tiltak

Venstre har de tre siste årene sørget for at også Stortinget bevilger penger for å bekjempe forsøplingen av havet. Vi har kjempet gjennom 35 millioner kroner til opprydding av norske strender, et prosjekt der fiskere fisker etter søppel og en ordning for vrakpant for fritidsbåter slik at vi får slutt på at gamle båter bare senkes i fjordene.

Venstre tok også initiativ til å forby mikroplast i kosmetikk og fikk gjennomslag for det. Dette er helt nødvendige tiltak, men ikke nok. Norge må ta større grep for å redde havet.

I år 2050 vil det være like mye plast i havet som fisk hvis vi ikke fikser problemet i årene som kommer. Og den eneste måten det kan gjøres på er gjennom kunnskap. Rebekka Borsch (V)

Tiltakspakke mot forsøpling

Venstre har derfor laget en tiltakspakke mot marin forsøpling. Det må forskes mer for å erstatte plast med bioplast som brytes helt ned i naturen.

Fiske på Røst (FOTO: (CC) Redningsselskapet / Flickr.com)

Vi trenger mer kunnskap om hvordan vi renser havet for mikroplastbiter. Vi vet at plast brytes ned til mikropartikler som tas opp i dyr og plankton.

Og vi vet at mye av mikroplasten i Norge kommer fra bildekk som slites på veiene våre og skylles ned i havet og fra de tusenvis av kunstgressbanene rundt omkring som består av opphuggede bildekk.

Ut fra denne kunnskapen må vi handle og sørge for at utslippene av mikroplast går ned.

Venstre ønsker et forbud mot tynne plastposer og vil styrke utviklingen av resirkulert eller bioplast. Vi bør også fase ut bruken av gummigranulat i kunstgressbaner. Det trengs opprydding, forebygging, forskning, bevisstgjøring og internasjonalt samarbeid.

Ønsker at Norge går i front

Vi må ta store grep. Kommer jeg på Stortinget, skal jeg love å jobbe hardt for at Norge går i front for å redde havet fra marin forsøpling.

Bra for miljøet – Stortingskandidat Rebekka Borsch (V) oppfordrer alle til å delta på strandryddedagen.

Men like viktig er det at vi alle sammen slutter å kaste og begynner å rydde. Dette vil få bort store mengder søppel som ellers kan ende opp som mikroplast.

Derfor håper jeg at flest mulig folk blir med på årets ryddeaksjon og at flere blir bevisst at vi må slutte å behandle det blå matfatet vårt som en gigantisk stor søppelfylling.

Rebekka Borsch,
stortingskandidat Buskerud Venstre