Biodrivstoff til fly bør produseres på Øvre Romerike

Stein Vegar Leidal og Solveig Schytz , Foto: Venstre
Øvre Romerike bør få en fabrikk for produksjon av biodrivstoff for fly mener Venstre. Solveig Schytz og leder i Ullensaker Venstre Stein Vegar Leidal lanserer forslaget i Romerikes blad i dag.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Importert biodrivstoff

Utslippene fra flytrafikken må ned. Det betyr både at vi må fly mindre, men også at fly raskest mulig må over på fossilfritt drivstoff. Flytende biodrivstoff er den løsningen som i overskuelig framtid er løsningen for fossilfri flytrafikk. I dag blandes det inn en liten andel biodrivstoff i flybensinen. Oslo lufthavn var den første flyplassen i verden som tilbød dette. Biodrivstoffet blir imidlertid i dag importert fra California og fra sør-Europa.

Må produseres i Norge

Vi mener at biodrivstoff til fly må kunne produseres i Norge, vi har råstoffet tilgjengelig og vi har kompetansen, det skjer mye spennende innen forskningen på biodrivstoff, dette er kortreist, klimavennlig energi sier Solveig Schytz.

Romerike = nærhet til råstoff

Øvre Romerike er en perfekt plassering med nærhet til Gardermoen, nærhet til råstoff i skogen både i Akershus, Oppland og Hedmark og med en ny tømmerterminal på Hauerseter som nå blir sikret gjennom Nasjonal transportplan (NTP). Dette området er perfekt for en slik fabrikk. Dessuten trenger vi flere kompetansearbeidsplasser på Øvre Romerike, og dette passer som hånd i hanske også med det, mener Stein Vegar Leidal i Ullensaker Venstre.

Avtale om utslippskutt

Vi vil oppfordre flyselskapene til å gå i dialog med finansdepartementet for å få på plass en avtale om å forplikte seg til å kutte egne utslipp og få kompensert for merkostnadene for bruk av biodrivstoff gjennom midler fra CO2-fondet. Dette er kanskje de sterkest virkemiddelet vi har for å lykkes med å kutte klimagassutslipp, også i flytrafikken, avslutter Schytz.

Avinor er positive

Avinor er i Romerikes blad svært positive til forslaget. Venstre vil følge opp dette videre både i kommunestyret i Ullensaker og gjennom nasjonal politikk.
Les saken i Romerikes blad (betalingsmur): – Her kan det lages flybensin.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**