En stemme på meg er en stemme mot Frp

Foto: Steinar Bleken

Stortingskandidat Rebekka Borsch (V) skriver om blågrønn regjering, svertekampanjen fra Ap og LO og forholdet til Frp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Som stortingskandidat prøver jeg å snakke mest mulig om de politiske sakene jeg er opptatt av og ikke snakke så mye om andre. Av og til må man gjøre unntak, og tidspunktet for det er nå, siden jeg blir utfordret på det svært ofte i forskjellige kanaler.

I denne valgkampen har jeg og de fleste i Venstre blitt utsatt for en målrettet svertekampanje fra særlig Ap og LO. Istedenfor saklig debatt har vi i mange uker blitt mott med påstanden om at ”En stemme til Venstre er en stemme til Frp” både i sosiale media, i debatter og på stand.

Portrett av Rebekka som vil ha blågrønn regjering.
Rebekk Borsch (V) vil ha en blågrønn regjering bestående av H, V og Krf.

Dette gjør Ap fordi de vil trykke Venstre under sperregrensen – det er den enkleste veien for dem å få statsministerposten. Mye enklere enn å ta kampen med Høye om hvilke retningsvalg som tar Norge inn i framtiden. LO i Buskerud kunngjorde til og med på den offisielle Facebook-siden sin tidligere i år at Venstre skulle knuses og ”reduseres til 0 i politisk innflytelse”.

Det er ussel retorikk og dessverre med på å forsøple valgkampen. Partier og andre politiske aktører bør snakke om sakene sine, ikke fortelle usannheter om politiske konkurrenter.

En stemme til Venstre er en stemme til Venstre og Venstres politikk. Den er ikke en stemme til Frp, slik Ap påstår, tvert imot. Akkurat som en stemme på SV verken er en stemme til Sps dårlige miljøpolitikk eller Aps manglende klimapolitikk.

I Buskerud er det faktisk slik at en stemme på Venstre kan hindre Frp i å ta det siste stortingsmandatet. Det tyder en rekke meningsmålinger på. Folk kan velge mellom meg og Jon Helgheim, en Frper og klimafornekter fra Drammen.

Med meg får du en tydelig klima- og miljøpolitiker som også bryr seg om utdanning, psykisk helse, teknologisk utvikling, sykepleiere, kollektivtransport og gründere.

Jeg tar sterk avstand fra den splittende og uverdige retorikken til integreringsminister Sylvi Listhaug og ønsker å bidra til at hun mister statsrådsposten sin om to uker. Jo flere folk som stemmer Venstre, desto større er sjansene for å erstatte statsråder som sprer frykt og mistenksomhet med statsråder som opptrer samlende, ansvarlig og redelig.

Folk bør stemme på det partiet og den kandidaten de er mest enige med og har tillit til. En stemme til Venstre er en stemme på en anstendig, liberal og blågrønn regjering, med Erna Solberg som statsminister og mange dyktige Venstre-folk i regjeringskontorene.

Rebekka Borsch,
Stortingskandidat