Arbeidet med nytt fylke i innlandet har startet!

Hedmark og Oppland Venstre på felles fylkesting. , Foto: Vegard Riseng

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) ønsket fylkestingene i Oppland og Hedmark lykke til i arbeidet med å skape en ny region / fylkeskommune i innlandet da de møttes på Scandic Hotel Olrud utenfor Hamar til felles fylkesting sist tirsdag (24/10-17). Venstres regionreform begynner endelig å ta form!

Venstre i Hedmark og Oppland har arbeidet med regionreformen i lengre tid og kommer til å levere mange innspill og gode forslag til prosessen videre. Allerede for ett år siden lanserte de to fylkeslagene forslag til gode løsninger for det nye fylket:

Vi bygger Innlandet – en grønn opptur!

Erik Ringnes (Stange), Ingjerd Thon Hagaseth (Etnedal) og Roger Granum (Lillehammer) representerte Venstre i dette historiske fylkestinget.

Fylkestingene nedsatte et forhandlingsutvalg som nå skal jobbe videre mot en ny og sterkere region, – en region som blir større en Danmark i areal, og med rik tilgang på ressursene som trengs i det grønne skiftet.

“Regionreform er ikke bare sammenslåing av to fylkeskommuner. Regionreformen er også endringer og samordning av den regionale statsforvaltningen,” minnet Roger Granum om i sitt innlegg. “Det er viktig å bruke denne anledningen til å vise styrke sammen, også i forhandlinger med staten om blant annet nye oppgaver som den nye regionen kan løse for nasjonen.”

Til tross for at flertallet i de to fylkestingene tidligere har sagt nei til sammenslåing, var stemningen nå med få unntak positiv til å gå i gang med arbeidet.

Det som skal bestemmes allerede til våren, er hva det nye fylket skal hete og hvor mange representanter det nye fylkestinget skal få. Flere navneforslag ble nevnt, deriblant Opplandene, Innlandet, Eidsiva og Hedmark & Oppland. Dette mente mange ikke var det viktigste, men at regionen ble organisert på en god måte for innbyggerne.

Antall representanter i det nye tinget ble også debattert. “Sørg for at det nye fylkestinget får tilstrekkelig mange representanter til at vi får god representasjon,” påpekte Granum i debatten. “Det er viktig at de små partiene også får plass og det er viktig at alle distriktene blir representert. Jeg mener minimumsantallet på 43 er for få. Samtidig mener jeg at 70 som vi er til sammen i dag, er for mange. Jeg håper derfor vi kan lande et sted i mellom.” sa Granum. Med unntak av Oppland Arbeiderparti som foreslo 43, virket det som de fleste partiene hadde sympati for Granums forslag. “I Venstre har vi tenkt på tallet 57, men om det blir 57 eller 59 er kanskje ikke viktigst. Men at vi havner i nærheten.”

Navn på det nye fylket og antall fylkestingsmedlemmer skal vedtas allerede på felles fylkesting i januar 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**