Sikret lave kollektivpriser

Foto: Sveinung Bråthen

Oslo og Akershus er enige om at Ruter skal bruke av sitt overskudd for å bidra til at kollektivprisene øker så lite som mulig i 2018.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I Oslopakke 3 ble Akershus og Oslo enige om å innføre rushtidsavgift, miljødiffernsiering av bompengene og at kollektivtrafikken skulle bidra med 150 mill i året for å sikre finansiering av store kollektivprosjekter, som Fornebubanen, sentrumstunnell for T-banen Romeriksbanen. Nå er det enighet om at Ruter skal bruke av sitt overskudd, for at de kollektivreisende ikke skal ta hele denne belastningen.

– Venstre vil at det skal være både enkelt og billig å reise kollektivt, vi er derfor glade for at det nå er enighet om å sikre at økningen i kollektivprisen i 2018 ikke blir stor sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder for fylkestinget.

-Venstre har gjort jobben med å prioritere økt kollektivtilbud og lave priser både i Stortinget, i bystyret i Oslo og i fylkestinget i Akershus i over ti år. Vi har i forhandlinger om statsbudsjettene de siste årene sikret en sterk vekst i overføringene til kollektivtrafikken i storbyene, og Venstre har hele tiden ment at dette statlige bidraget også må komme kundene til gode og brukes til å holde billettprisene nede, sier Schytz.

De statlige overføringene til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus er nå oppe i over 450 millioner i året og dette er en viktig årsak til at Ruter går med overskudd nå har et økt økonomisk handlingsrom.

Allerede i juni i år fremmet Venstre forslag i fylkesutvalget i Akershus om at dette økte økonomiske handlingsrommet skulle brukes både til å kjøre flere busser, trikker og baner, fase ut fossil energi i kollektivtrafikken og til å holde prisøkningene nede. – Den gangen fikk vårt forslag bare støtte fra SV. I dag fikk et tilsvarende forslag altså brei støtte i fylkestinget, sier Schytz.

Venstre i Oslo, Akershus og på Stortinget er enige om at at kollektivprisene må holdes nede. Vi håper også de andre partiene kan bli enige på tvers og blir med på å finne løsninger for å holde prisene nede på lang sikt slik at det blir enda mer attraktivt å reise kollektivt avslutter Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**