Budsjett 2018: Et løft for skole og kultur i Akershus

Akershus Venstres representanter i fylkestinget 2015 - 2019, Foto: Morten Skåningsrud

I budsjettet for 2018 og økonomiplanen for fireårsperioden gjør vi spennende satsinger på videregående skole og på kulturfeltet sier Solveig Schytz, venstres gruppeleder i fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Skoler, gang og sykkel, kollektiv og kultur

Rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan er preget av at Akershus har store investeringsbehov i årene som kommer. Det skal bygges mange nye videregående skoler for å ha plass til den store veksten i antall elever. Kollektivtrafikken skal fortsatt vokse, og bygging av gang- og sykkelvei og trygging av skolevei fortsetter. Samarbeidspartiene Venstre, Høyre, Krf, Frp og Senterpartiet har lagt fram et felles budsjettforslag med store satsinger på særlig skole og kultur. Budsjett og økonomiplan vedtas mandag 18.desember.

Trafikksikkerhet og innfartsparkering

Samarbeidspartiene øker posten til vegvedlikehold med 30 mill for å fortsette å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei. Det bevilges 20 mill. mer til innfartsparkering.

– De siste åra har vi overoppfylt målene vi har satt oss for utbygging av innfartsparkering både for sykkel og bil, men vi ser at det fortsatt er stort behov for innfartsparkeirng i hele fylket, og setter derfor av betydelig ekstra midler til dette i 2018, sier Schytz.

For å følge opp satsingen på kollektivtrafikk ber Venstre også om å få en sak om økt bussframkommelighet i og rundt de regionale byene i fylket og en utredning om billigere kollektivreiser for ungdom.

-Venstre er opptatt av at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt, og vi er glade for at det nå er flertall for å senke billettprisene for ungdom. Det er blant denne gruppen lav pris er aller viktigst, understreker Schytz, som også leder hovedutvalg for samferdsel.

Klima og miljø

Fra 2018 gjelder krav om nullenergibygg-standard. – Dette forventer vi at følges opp av Akershus fylkeskommunes eiendomsforetak, sier Eirik Bøe, leder for hovedutvalg for plan, næring og miljø. I forbindelse med budsjettet blir det også flertall for at FutureBuildt skal vurderes i alle byggeprosjekter, både nybygg og tilbygg.

Fylkestinget vil i løpet av 2018 også få en sak om hvordan Akershus fylkekommune kan stille krav til fossilfri og fortrinnsvis nullutslipps byggeplass både når det gjelder skolebygg og samferdselsprosjekter.

– Det er flertall for at fylkeskommunen skal gå i samarbeid med kommunene for å utarbeide kunnskapsgrunnlag og kartlegge arealverdier som grunnlag for arealbudsjett og arealregnskap for Akershus. Dette blir et svært spennende nybrottsarbeid understreker Bøe.

Byutvikling og knutepunktutvikling

Venstre er opptatt av fylkeskommunens bidrag til bedre utvikling av kollektivknutepunktene i fylket. VI håper dette kan bidra til byutvikling og til at det blir enda mer attraktivt å reise kollektivt. Derfor ber vi nå om å få en egen sak om hvordan fylkeskommunens eiendommer i og ved kollektivterminaler og knutepunkt kan utvikles til beste for kollektivtrafikken og for å fremme byutvikling i våre regionbyer. – Jeg har høye forventninger til hva som er mulig å få til på dette området, sier Eirik Bøe.

Digitalisering i skolen og psykisk helseteam

Venstre er veldig glade for å ha fått gjennomslag for at vi nå setter av 5 millioner kr i 2018, og deretter 7,5 mill kr årlig til en satsing på digitalisering i den videregående skolen i Akershus. -Vi har latt oss imponere og inspirere av Sandvika videregående skole som har utmerket seg i mange år med satsing på digitalisering. Vi vil at alle de videregående skolene i fylket skal blir bedre på å utnytte mulighetene som ligger i nye digitale hjelpemidler og pedagogiske verktøy, sier Tord Hustveit, medlem av hovedutvalg for utdanning og kompetanse.

Det settes også av tre millioner ekstra i året til å styrke lavterskeltilbud for ungdom innen psykisk helse og rus i den videregående skolen.

Styrket satsing på kultur og talentutvikling

I dette budsjettet fortsetter vi satsingen på talentutvikling som er en del av den nye kulturplanen til Akershus fylkeskommune. Satsingene Dansefot, Follopiloten og Mediefabrikken får styrket sine budsjetter med en halv million kroner per år. Disse satsingene har vært store suksesser som vi gjerne vil styrke videre sier Solveig Schytz.

Den aller mest spenstige satsingen i dette budsjettet er at det gis støtte for å etablere et fast dansekompani med utspring i Akershus. Intensjonen er at dansekompaniet går inn som en del av den satsingen fylkeskommunen allerede har på dans og at DanseFOT-forestillingen med profesjonelle dansere gjennomføres i samarbeid med Dansekompaniet. Administrasjonen får i oppgave å kontakte initiativtaker Guro Nagelhus Schia for å utarbeide det som er nødvendig for dannelse av et slikt dansekompani.

-Dette er en svært spennende satsing der vi virkelig bruker mulighetene som ligger i den talentsatsingen innen dans og kompetansen vi har i vårt fylke på dette avslutter Schytz.

Alle forslagene kan leses her:

Tall mill.kr 2018 2019 2020 2021
Veivedlikehold (se pkt. 1) 30,00
Innfartsparkering (se pkt. 2) 20,00
Ekstra adm. stilling: Gang- og sykkelvei (se pkt. 3) 0,750 0,750 0,750 0,750
Tilbakeføring til driftsbudsjett videregående skole (se pkt.11) 3,0 3,0 3,0 3,0
Psykisk helseteam (se pkt. 12) 3,0 3,0 3,0 3,0
Kvalifiseringsmodeller, yrkesfag (se pkt.13) 1,0 1,0
Forsøk med digitalisering i skolen (se pkt.14) 5,0 7,5 7,5 7,5
Viken Filmsenter (se pkt. 20) 0,135 0,135 0,135
Follopilot, DanseFOT, Mediefabrikken (se pkt. 22) 1,5 1,5 1,5 1,5
Akershus teater (se pkt.23) 0,5 0,5 0,5
Dansekompani (se pkt. 24) 2,5 5,0 5,0 5,0
Nordre Øyeren (se pkt. 25) 0,3
Trafo (se pkt. 26) 0,2 0,145
Tilskudd til lokale møteplasser frivillighet (se pkt. 27) 2,0 2,0 2,0 2,0
Miljøfondet (se pkt.34) 2,0
Legge til rette for økt frikjøp av tillitsvalgte(Regionreform) (Se pkt. 35) 2,0
Sum 71,25 25,53 23,385 23,385
Inndekking driftsutgifter (mill. kr): 2018 2019 2020 2021
Bruk av Infrastrukturfond samferdsel – vedlikehold til innfartsparkering 20,00
Redusert egenkapital til investeringer 15,00
Bruk av reservefond 36,25 25,53 23,385 23,385
Sum inndekking 71,25 25,53 23,385 23,385
Endringer i investeringsbudsjettet (mill. kr.): 2018
Redusert overføring fra driftsbudsjett 15
Bruk av ubundet investeringsfond -15
Sum 0

 

Samferdsel

1. Veivedlikehold

Akershus fylkeskommune har gjennom mange år holdt et godt nivå på vedlikehold av fylkesveinettet. Vi ønsker å fortsette å ta igjen etterslepet på vedlikehold av fylkesveinettet, ikke minst for å øke trafikksikkerheten. Det settes av 30 mill.kr for å styrke veivedlikeholdet.

Det er behov for en differensiering/klassifisering av fylkesveinettet, som et verktøy for å avklare standard og prioritering. Næringslivets bruk vil være viktig i klassifiseringen. Det bør derfor legges frem en sak som viser dette. I videre prioritering av konkrete tiltak for innhenting av etterslep bør tiltak for brovedlikehold og trafikksikkerhet, samt føringene i Regional ATP om bygge opp under regional areal- og transportstruktur i Oslo og Akershus.

2. Innfartsparkering

Det settes av kr 20 mill.kr. til økt satsing på innfartsparkering. Det er fortsatt stor mangel på innfartsparkering for biler og sykler langs kollektivtraseer og i tilknytning til kollektivknutepunkter. Fylkesrådmannen bes vurdere behovet for flere innfartsparkeringsplasser og styrket matebusstilbud langs E18, E6, ved tog, buss, bane og båtstopp. Administrasjonen bes i denne sammenheng om å se på mulighetene i samarbeid med Ruter, Bane nord, berørte kommuner og private for å drøfte både kortsiktig og langsiktige løsninger. En framdriftsplan for arbeidet legges fram for politisk behandling i løpet av 2019. Det bes videre om et notat første kvartal 2018 som viser status for vårt forsøk på samarbeid med kommunene og offentlige/private aktører når det gjelder innfartsparkering.

3. Gang- og sykkelvei

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om hvordan vi kan oppfylle vår plan for trygging av gang og sykkelveg innenfor opprinnelig budsjett. Saken skal sees i sammenheng med rullering av rapporten «Trygging av skoleveier», som skal fullføres sommeren 2018. Det vises til Vegdirektoratets uttalelser om at fylkeskommunene selv kan bestemme avvik på standard av gang- og sykkelveg.

Fylkesrådmannen bes legge frem en sak der det vurderes løsninger for å få ned kostnadene pr. kilometer gang og sykkelvei, herunder regionale tilpasninger.

Det bør vurderes å ansette en ekstra stilling i administrasjonen for å fremskynde nødvendige tiltak innenfor planlegging av gang og sykkelveger. Dette som følge av at der er stillingsstopp i Statens Vegvesen. Det settes derfor av 3 millioner til dette i ØP-perioden.

4. Bysykkelordning

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak som belyser behov og muligheter for ulike typer pendelsykkel fra samferdsels-knutepunkter som tog/buss og båt og til arbeid/hjem. Dette inkluderer bike in box-løsninger og behov for fleksible løsninger langs t-bane og tog i bybåndet i Akershus og hvordan dette kan realiseres i samarbeid med jernbaneverket, kommunene og andre aktuelle samarbeidspartnere. Det må vurderes apper som helst kan brukes på tvers av kommuner i fylket og som ivaretar leie av sykkel fra noen timer til f.eks. neste dag. Det må også vurderes en integrasjon til eksisterende løsninger som by-sykkel i Oslo, Skedsmo og bygde-sykkel i Ås og tilsvarende.

5. Glommakryssing

Fylkesrådmannen bes legge frem en sak om hvordan fylkeskommunen kan bidra for å bedre trafikkavviklingen og bussfremkommelighet på rv. 22 øst for Glomma frem til ny Glommakryssing er på plass.

6. Overgang mellom buss og tog på Lysaker

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om hvordan overgangen mellom buss og tog på Lysaker kan bedres fram til ny Lysaker terminal står klar.

7. Byutviklingsprosjekter

For å sikre god framdrift i arbeidet med byutviklingsprosjekter og god framkommelighet for buss og myke trafikanter bes fylkesrådmannen legge fram en sak innen sommeren 2018 som avklarer prinsipper og strategier for finansiering av fremtidige byutviklingsprosjekt som berører fylkesveger, herunder eierskap til vegnettet. Dette gjelder blant annet Skårersletta i Lørenskog, Føyka i Asker og nye kollektivtraseer på tvers av jernbanen i Ås og Vestby.

8. Bussfremkommelighet

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak som synliggjør behovet for bussframkommelighetstiltak i bybåndet og inn til og gjennom de regionale byene i Akershus, og hvordan dette henger sammen med strategi for utbygging av innfartsparkering og utvikling av matebusstilbudet inn mot knutepunktene. Saken skal vise alternative strategier for hvordan bussframkommeligheten kan bedres på kort og lang sikt, som f.eks. utvidelse av vei og kollektivfelt, og synliggjøre merkostnader og alternativkostnader for alle trafikantgrupper ved at bussen står i kø inn til knutepunktene.

9. Ungdomskort og skoleskyss

Det tas sikte på å redusere utgiftene ungdom har til å reise kollektivt. Dette må sees i sammenheng med reglene for skoleskyss og takstsamarbeidet med Oslo. Fylkestinget ber fylkesrådmannen legge frem en sak 1. halvår 2018 om hvordan dette kan gjennomføres. Saken bør belyse om det er mulig med en ordning som gjør det valgfritt å velge ungdomskort til redusert pris eller gratis skoleskyss. I tillegg bør saken også vise hvordan en slik ordning kan gjennomføres i en større region.

10. Bestillingstransport

Rådmannen bes komme med sak som beskrive de ulike bestillingstransporttilbudene i hver enkelt kommune, hvilke ukedager, tidspunkt og strekning bestillingstransporten dekker. Saken skal vise antall hvor mange søknader om TT kort som er avslått, med begrunnelse om at det er bestillingstransport i kommunen.

Utdanning og kompetanse

11. Driftsbudsjett VGS.

Kuttet i post 2A videregående skoler reduseres med 3 millioner årlig i økonomiplanen. Fylkesrådmannen bes derfor legge frem en sak til styringssignalene våren 2018 der sammenhengen mellom framtidig driftsbudsjettnivå og satsingsområder / kvalitet i opplæringen belyses.

12. Psykisk helseteam

Akershus Fylkesting ser med bekymring på at flere og flere unge sliter med psykisk helse. Det bes om en sak som orienterer om fremgangen i etableringen av psykisk helse-team for ungdom på Romerike. Saken må ta med seg foreløpige tilbakemeldinger fra elevene og mulighet for at en oppskalering kan bidra til at flere elever i Akershus får et lavterskeltilbud innen psykiske problemer og rus. Saken må vise hvordan tjenesten skal organiseres slik at flere områder i Akershus får psykisk-helseteam.

Opptappingen sees i lys av ekstrabevilgninger på 3 millioner kroner over 4 år.

13. Kvalifiseringsmodeller yrkesfag

Akershus fylkeskommune utvider utprøvingen av ulike kvalifiseringsmodeller for elever i yrkesfaglige studieprogram. Det legges frem en sak om dette med plan for evaluering og hvordan vellykkede modeller kan implementeres i opplæringen.

14. Digitalisering i skolen

Det settes av 5 millioner i 2018, deretter 7,5 millioner kroner i året resten av perioden til en satsing på digitalisering i de videregående skolene i Akershus. Sandvika videregående skole er prisbelønnet for sitt helhetlige og innovative arbeid med ikt og digitale løsninger. Vi vil at alle de videregående skolene i Akershus skal bli gode på å ta i bruk digitale hjelpemidler og pedagogiske verktøy. Satsingen skal ha fokus på kompetanseheving i bruk av digitale pedagogiske verktøy hos skoleledelse og lærere og på innkjøp av nødvendige hjelpemidler. Eksempler kan være bruk av “omvendt undervisning” (“flipped classroom”), MOOC (Massive open online courses), og bruk av viritualiserings- og simuleringsteknologi for å styrke undervisningen særlig innen yrkesfag og på fagskolene. Rådmannen bes legge fram en sak om dette før april 2018.Satsingen evalueres i samarbeid med relevante fagmiljøer i løpet av 2020.

15. Skolehelsetjeneste og lærlinger

Fylkeskommunen har styrket tiltak som skal i ivareta lærlingene i Akershus. Fylkestinget ber om en status på skolehelsetjenestens oppfølging av lærlinger.

16. Læreplasser – samarbeid med lokalt næringsliv

Strategiplan for yrkesfagløftet for Akershus fylkeskommune ble vedtatt av fylkestinget 14.12.15. Den ivaretar målsetningen i den nye samfunnskontrakten, og danner grunnlag for prioriteringer i arbeidet om å nå nasjonale mål og føringer for yrkesfag. I 2016 signerte partene i arbeidslivet og staten en ny samfunnskontrakt, med mål om at alle kvalifiserte søkere skal få tilbud om læreplass.

Kontakten med nåværende og potensielle nye lærebedrifter forsterkes med mål om etablering av flere læreplasser.

Fylkesrådmannen bes legge frem en sak om hvordan fylkeskommunen kan styrke samarbeidet med lokalt næringsliv, herunder forpliktende partnerskapsavtaler / læreplassavtaler med bedrifter og det offentlige. Fylkeskommunen bes i den forbindelse vurdere hvordan Akershus eventuelt kan benytte elementer fra Rogalandsmodellen.

17. Nullenergi bygg standard i eiendomsforetakets arbeid

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om hvordan kravene om nullenergi bygg-standard kan fases inn i eiendomsforetakets arbeid. Det vises til ombygging og utbygging på Eikeli vgs som FutureBuildt- prosjekt. Fylkestinget legger til grunn at FutureBuildt skal vurderes ved alle byggeprosjekter, både tilbygg og nybygg. Det vises videre til bærekraftrapporten og tidligere vedtak om økt bruk av tre i eiendomsforetakets byggeprosjekter. Fylkestinget forventer at dette følges opp.

Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om potensialet for å ta i bruk solceller på ny og eksisterende bygningsmasse i AFK eiendom, en plan for ENØK-tiltak og utvidelse av antall energisparekontrakter (EPC). Eiendomsforetaket anmodes om å reforhandle avtalene om leveranse av fyringsolje slik at oljefyrene ved Bjertnes vgs og Romerike folkehøyskole kan fases ut så raskt som mulig.

18. Rapportering av Kostra-tall

Fylkesrådmannen bes legge fram et notat som utdyper hvordan skolene rapporterer på Kostra-tall.

 

Kultur, frivillighet og folkehelse

19. Fylkesbiblioteket

Akershus Fylkesbibliotek gir bibliotekfaglig veiledning og er en rådgivende instans for bibliotekene i fylket. Fylkesbiblioteket bidrar med utviklingsprosjekter, kompetanseheving og samordning av tjenester i tråd med nasjonale, regionale og lokale føringer. Det bes derfor en sak som tar for seg dette tilbudet hvor en eventuell rasjonaliseringsgevinst ved å inngå i en større region synliggjøres.

20. Viken filmsenter

Viken filmsenter har spilt inn et behov til ordførerne og de fylkeskommunale eierne på behovet for en økning av tilskuddet. Siden rådmannen ikke har lagt inn ekstra midler til Viken filmsenter, styrker fylkestinget filmsenteret i tråd med det synliggjorde behovet på 135.000 kr fra 2019.

21. Egeninntjening

Fylkestinget ber om at rådmannen kommer tilbake med en sak om egeninntjening innen aktørene på kulturfeltet, og hvordan fylkeskommunen kan være en samarbeidspartner for å videreutvikle aktørene. Det trekkes på erfaringer fra NPU (Norsk publikumsutvikling).

22. DanseFOT, Follopiloten og Mediefabrikken

Talentsatsningene Follopiloten, DanseFOT og Mediefabrikken styrkes hver med kr 500.000. Det nye nivået skal opprettholdes og indeksreguleres for fremtiden. Fylkestinget ber om at Follopiloten ser på mulighetene til å styrke opplæringen av unge dirigenter, gjerne i samarbeid med videregående skoler med musikk-linje. For DanseFOT søkes det utviklet et samarbeid med VG 1 dans for å gi mulighet for et høyere nivå på danseopplæringen.

Rådmannen bes legge fram en sak om hvordan våre videregående skoler som tilbyr utdanning innen musikk, dans og drama samt folkehøyskolene kan knyttes sterkere til fylkeskommunens satsing på talentutvikling, samt en redegjørelse for hvordan disse studieretningene i dag ivaretar både bredde og spesialisering og hvordan utdanningstilbudet i de videregående skolene best mulig kan utfylle satsingene ved de kommunale kulturskolene.

23. Akershus Teater

Akershus Teater styrkes med 500.000 fra 2019 for å utvikle talentsatsningen etter at man har inngått avtale med AFK om hvilken form dette skal ha. Det undersøkes hvilken mulighet teateret har for å ha aspiranter med i sine forestillinger.

24. Dansekompani

For å realisere kulturplanens målsetninger om talentsatsning, publikumsutvikling og kulturnæring, samt å bygge videre på DanseFOT, gis det støtte til etableringen av et fast dansekompani med utspring i Akershus. Dansekompaniet vil etter inngått avtale, motta en årlig økonomisk støtte. Intensjonen er at dansekompaniet går inn som en del av den satsningen fylkeskommunen allerede har på dans. Det blir da naturlig at DanseFOT-forestillingen med profesjonelle dansere, gjennomføres i samarbeid med Dansekompaniet.

Administrasjonen bes kontakte initiativtaker Guro Nagelhus Schia, for å be henne utarbeide det som er nødvendig for dannelse av et slikt Dansekompani, der bl.a. en samarbeidsavtale, og budsjett for 2018/19 fremgår. Formålet er, basert på hennes søknad, å danne et nytt Dansekompani i Norge. Kompaniet skal bidra til økt og jevnlig tilbud av scenekunst til hele befolkningen i nærområdene og resten av landet. Dersom det er nødvendig nedsettes det en raskt arbeidende prosjektgruppe som bistår GNS. Dansekompaniet bør få i sin avtale med AFK, ansvaret for inntil 30% av danseproduksjoner i DKS/scenekunst fra 2019. Gjeldene regler for produksjon innen DKS følger fylkeskommunenes avtaleverk. Rådmannen bes videre om å fremme en sak basert på dette vedtaket, hvor søknaden som er utgangspunktet for vedtaket legges til grunn, samt avtalen AFK utarbeider med GNS om et fremtidig Dansekompani.

25. Nordre Øyeren og Fetsund lenser

Fylkestinget behandlet 13.06.17 i sak 68/16 videre arbeid og organisering av prosjektet «fremtidig utvikling av Nordre Øyeren naturinformasjonssenter og Fetsund lenser». Det ble vedtatt å dele arbeidet inn i to delprosjekter, der Akershus fylkeskommune og Akershusmuseet har ansvar for ett delprosjekt hver. Prosjektet styrkes med kr. 300 000,-.

26. Trafo

Kuttet til TRAFO reverseres. Kuttet fases inn over 2 år, slik at 200 000 tilbakeføres i 2018 (total overføring på 530’) og 145 000 kroner i 2019 (totalt 475’) Fra 2020 følger vi rådmannens foreslåtte kutt, hvilket betyr totalt 330’ i årlig støtte.

27. Tilskudd til lokale møteplasser frivillighet

Akershus fylkeskommune ønsker å legge godt til rette for at frivillige organisasjoner får mulighet til å være aktive medspillere i samfunnsutviklingen, med formål om å opprettholde levende og aktive lokalsamfunn gjennom frivillig arbeid, jf. frivillighetsmeldingen. Mange steder i fylket er det imidlertid behov for bedre møtearenaer i nærmiljøene. Fylkesrådmannen bes derfor legge frem en sak der det etableres en tilskuddsordning for en begrenset medfinansiering/støtte fra fylkeskommunen til restaurering, reparasjoner og ombygging av lokale samfunnshus/kulturbygg som benyttes av frivillige organisasjoner og som er åpne for allmenn bruk. Ordningen gjelder ikke for idrettsanlegg og bygg i den tilknytning. Det bevilges kr. 2 mill. kr. årlig til tilskuddsordningen.

28. Akershus bygningsvernsenter

Rådmannen bes legge fram en sak som gjennomgår status for arbeidet ved Akershus bygningsvernsenter, planer for investeringer og nybygg, og arbeidet med å utvikle virksomheten i hele Akershus.

29. Tannhelsetjenesten

Rådmannen bes legge fram en sak som gjøre rede for hvordan tannhelsetjenesten i Akershus jobber med avdekking av omsorgssvikt og overgrep og hvilket kompetansebehov tannhelsetjenesten har på dette området.

Plan, næring og miljø

30. Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om hvordan Akershus fylkeskommune kan stille krav til fossilfri og fortrinnsvis nullutslipps byggeplass både i skolebygg og samferdselssektoren med helhetlige prioriteringer og oppfølging i regional plan for klima og energi.

31. Fylkesrådmannen bes i samarbeid med kommunene utarbeide kunnskapsgrunnlag og kartlegging av arealverdier som grunnlag for arealregnskap og arealbudsjett for Akershus. Arealverdier skal kartlegges før kommunene vedtar langsiktig grønn grense. Det lages arealregnskap og arealbudsjett for Akershus for å ha bedre oversikt over nedbygging og andre trusler mot ulike naturtyper og andre arealkategorier.

32. Fylkesrådmannen bes legge fram en sak med oversikt over eiendommer AFK eier i knutepunkter i Akershus. Dette gjelder i hovedsak AFK, Eiendomsselskapet og Akershus kollektivterminaler. Det bes om en vurdering av disse eiendommenes utviklingspotensial for å styrke byutvikling og knutepunktutvikling. Det legges til grunn at målet for arbeidet er å bidra til å gjøre det mer attraktiv å reise kollektivt, i tråd med samordnet areal- og transportplan.

33. Fylkesrådmannen bes legge fram en sak om Akershus energi sin rolle som utviklingsaktør innen fornybar energi og hvordan denne kan videreutvikles.

34. Det er viktig at miljøfondet gir god mulighet for å gjennomføre konkrete miljørettede tiltak.

Annet:

35. Arbeidet med oppfølging av regionreformen vil kreve god involvering av de ansattes av organisasjoner. I den forbindelse legges det rette for økt frikjøp av tillitsvalgte. Det avsettes inntil kr. 2 mill.kr.

Oversendelsesforslag:

  • Tilskudd knytte til næring og nyskapning skal i hovedsak ikke gis over lang tid. Dersom det skal gis tilskudd til tiltak utover dette skal dette være særlig begrunnet i allerede nedfelte retningslinjer.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**