Slipp bussen frem

Foto: Margrethe Prahl Reusch

Venstre vil at det skal være attraktivt å ta bussen, derfor er vi opptatt av at bussen må stå mindre i kø. Akershus fylkeskommune har tidligere gjort store samferdselsinvesteringer rundt Bekkestua og Sandvika som nå bør utnyttes til å gi raskere buss i Bærum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Vibeke Limi, Bærum, Gruppeleder for Akershus FrP, mener i Budstikka 17.februar at det er uakseptabelt å tvinge bilistene inn på andre overfylte veier slik at bussene skal komme fram gjennom Bekkestua sentrum om morgenen, og etterlyser også egne busstraseer.

Akershus har investert mye for å bedre fremkommeligheten for både biler og kollektivtrafikk i Bærum. Et stort og dyrt ringveisystem med Gjønnesjordet og Bekkestuatunnellen er bygget for å fjerne bilkorkene gjennom Bekkestua. Å bygge kollektivfelt er et av flere tiltak som må vurderes for å øke framkommeligheten for buss, men dette er både kostbart og krever mye areal. Venstre mener derfor at vi også må være villige til å prioritere bussens framkommelighet på eksisterende veier ved bruk av bompenger, lysregulering, rushtidsbom, enveiskjøringer eller andre tiltak der det er nødvendig. Dette kan være aktuelt på flere steder i Asker og Bærum.

Akershus har også investert store midler for å bedre bilistenes framkommeligheten rundt Sandvika med Sandviksåstunnellen og Løkkeåstunnellen (Sandvikaringen). Ruter har også her foreslått en rushtidsbom langs Lakseberget, slik at bussene til Oslo og Bekkestua kan komme raskere fram. Den nye Gjønnestunnelen fra Bekkestua til Høvik, som skal bygges som del av E18-prosjektet, har også som formål både å redusere trafikken på lokalveiene, avlaste boligområder og sikre økt framkommelighet for bussen på Vollsveien og Gamle Ringeriksvei.

Å få flere til å reise kollektiv, sykle og gå er nødvendig for at både bilister og busspassasjerer skal slippe mer kø i Bærum. Da må vi være villige til å vurdere mange ulike tiltak for å slippe bussen fram, også rushtidsbommer dersom det er nødvendig. Skal Bærum få flere innbyggere over på klimaklok transport, må man prioritere fram bussen der det er trangt.

Solveig Schytz, Eirik Bøe og Njål Vikdal

Fylkespolitikere for Venstre i Akershus

Innlegget stod på trykk i Budstikka 7.mars 2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**