Fortsatt vekst kollektivtrafikken i Akershus

Foto: Mona Lindseth

Nye tall fra Ruter viser en vekst i kollektivtrafikken på 5,9 prosent i 2017. Dette tilsvarer 371 millioner påstigninger totalt, hele 21 millioner flere enn året før. I Akershus var det en vekst på 5,3 prosent. I 2016 var veksten i Akershus på 6,1%.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Jeg er svært glad for at veksten i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus fortsetter sier Venstres Solveig Schytz, leder for hovedutvalg for Samferdsel i Akershus. Etableringen av Ruter for ti år siden har vært en suksess, veksten i kollektivtrafikken har vært formidabel siden, og vi ser at kollektivtrafikken tar en stadig større andel av reisene i Akershus sier Schytz. Venstre er opptatt av at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Vi vil fortsette å styrke kollektivtilbudet i Akershus, jobbe for at bussen skal komme fram og ikke stå i kø, og bygge flere innfartsparkeringsplasser for både sykkel og bil slik at det blir enda lettere å reise kollektivt avslutter Schytz.

Det er bussene som transporterer flest passasjerer, med 158 millioner påstigninger i 2017. Deretter kommer T-banen med 118 millioner påstigninger, og trikken med 51 millioner. Størst vekst i 2017 finner vi på T-banen med 10,9 %.

Les mer på fylkeskommunens hjemmeside

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**