Vi må stå opp for internasjonalt samarbeid

Boye Bjerkholt på Venstres landsmøte 2018, Foto: Lars Peter Østrem(Akershus Venstre

Det finnes nok av dem som vil bygge murer og stenge seg inne. Da må vi bygge broer. For det er broene som bygger velstand. Det er broene som gir oss muligheten til å løse de store utfordringene. Og det er broene som skaper fred, sa Boye Bjerkholt, fylkesleder i Akershus Venstre på Venstres landsmøte i dag. Les talen hans her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Kjære landsmøte

Først av alt, velkommen til Viken. Vi befinner oss nå i det som snart skal bli et fylke som rommer 1/5 av Norges befolkning og som blir et lite Norge i miniatyr. Her er det fjord og fjell, skjærgård og vidde, gylne kornåkre og grønne skoger, små bygder og store byer. Og bare et steinkast unna landsmøtesalen, ligger landets hovedflyplass. For mange av oss er Gardermoen selve porten til resten av verden.

Og liberalere har alltid søkt seg ut i verden. Liberale partier har alltid vært for internasjonalt samarbeid, for at folk og varer skal krysse grensene. Internasjonalt samarbeid er grunnlaget for vår velferd, og det er en forutsetning for å løse de store utfordringene vi står overfor: enten det er klimaendringer, terror osv.

Men internasjonalt samarbeid er ikke noe vi kan ta for gitt. Det er noe vi må forsvare, hver eneste dag, over hele verden. Vi ser nå hva som skjer når internasjonalister sover i timen og ikke bryr seg om å forsvare de fremskritt som har blitt bygd opp stein for stein siden andre verdenskrig.

Britene har bestemt seg for å forlate EU. Donald Trump bygger tollmurer og egger til handelskrig. Her hjemme vokser motstanden mot EØS.

Alt dette truer ikke bare grunnlaget for vår velstand. Det truer også freden. Den som vi tar for gitt, den som virker så selvsagt, den som ingen stiller spørsmålstegn ved.

Men som den franske liberaleren Frédéric Bastiat sa det: hvis ikke varer krysser grensene, vil soldater gjøre det.

Tradisjonelt har internasjonal politikk alltid vært den sterkestes rett. Det liberale motsvaret er internasjonale kjøreregler, forpliktende samarbeid og overnasjonalitet. Den liberale internasjonale rettsorden har brakt velstand og fred, og den er under press.

Kjære landsmøte,

Vi må stå opp for internasjonalt samarbeid, vi må stå opp for overnasjonale løsninger, vi må forsvare EØS, vi må forsvare demokratiet på tvers av landegrenser, og – vi må samarbeide med liberale venner i våre nærmeste naboland og ta full del i det europeiske samarbeidet som fullverdige medlemmer av EU.

Det finnes nok av dem som vil bygge murer og stenge seg inne. Da må vi bygge broer. For det er broene som bygger velstand. Det er broene som gir oss muligheten til å løse de store utfordringene. Og det er broene som skaper fred. Takk for meg og godt landsmøte!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**