Forbud mot heliumballonger

Foto: pixabay.com

Færder kommune vedtok forbud mot salg av heliumballonger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Forbudet innføres med virkning fra 15. mai 2018. Samtidig innføres det forbud mot ballongslipp. Dette vil gjelde alle kommunens arealer. Det vedtok kommunestyret i sitt møte 18. april.

Det har den siste tiden vært et stort engasjement i flere medier rundt å få på plass et forbud mot heliumballonger i Færder kommune. Ikke bare fører slike ballonger til mye forsøpling. Det medfører også en unødig bruk av den knapphetsresursen helium er.

Færder føyer seg dermed inn i rekken av kommuner som mener heliumballonger ikke passer sammen med feiringen av Norges nasjonaldag eller andre markeringer for den del.

Uttalelse fra Venstres landsmøte 2018: Det trengs styrket innsats mot plast i havet

Folk flest er lei av flyvende plastsøppel. Det har i den senere tid blitt mer og mer fokus på det miljøproblemet plast på avveie utgjør. Mister du en gassballong, så lander den som regel i sjøen. Der har plast ingen annen effekt enn å gjøre skade. Heliumballonger er helt unødvendige. De forsøpler, og inneholder dessuten en gass det er knapphet om. Det går fint an å bruke vanlig luft i ballonger.

Hva så med de ungene som har gledet seg til å få ballong på 17. mai? Det kan de fremdeles få, med da med vanlig luft i. Ballongene kan eksempelvis festes til en pinne, slik at de står opp og blir enklere å holde fast i, og så slipper barna sorgen som oppstår når ballongen forsvinner opp mot skyene.

Dette vedtaket føyer seg inn i rekken av tiltak for å begrense pastforsøplingen, og Venstres ønske om styrket innsats mot plast i havet, som du kan lese mer om i uttalelsen fra Venstres Landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**