Miljøprisen til Elverum Vekst for Ydalir-prosjektet!

Hanne Bjugstad

I forbindelse med verdens miljødag 5.juni delte Kaare Aaneby og Kristian Botten Pedersen ut Hedmark Venstres miljøpris 2018 til Elverum Vekst for Ydalir-prosjektet.

I tildelingsteksten står det:

Hedmark Venstre er stolte av å kunne tildele årets miljøpris til Elverum Vekst for arbeidet med den nye, klimanøytrale bydelen Ydalir.

Ydalir-prosjektet er et viktig nybrottsarbeid som kombinerer det som gjør livet godt og enkelt, med innovative løsninger som tar hensyn til miljøet.

Hedmark Venstre ønsker lykke til videre med prosjektet, og oppfordrer utbyggere i norske byer og tettsteder å se til Ydalir når det skal planlegges for framtida.

«Det krever både mot og kompetanse å drive nybrottsarbeid, og det skal de få skryt for å gjøre. Vi vet at en tredjedel av klimagassutslippene stammer fra boliger, og at det må minskes skal vi klare å nå målene vi har satt oss og gi jordkloden videre til fremtidige generasjoner i god stand. Derfor er Elverum Vekst en verdig vinner av årets miljøpris», sier nestleder i Hedmark Venstre Kristian Botten Pedersen.

«Dette var en svært hyggelig bekreftelse av arbeidet vi har gjort – men det er også en pris som forplikter. Ydalir er ingen suksess før de som skal bo her syns det er et godt sted å bo. Dette har vi stor tro på at vi får til», sier daglig leder i Elverum Vekst, Odd-Erling Lange.

Kristian Botten Pedersen

2.nestleder Hedmark Venstre