Nå blir det biligere å reise kollektivt for barn og unge

Foto: Sveinung Bråthen
Nå blir det billigere å reise kollektivt for barn og unge! Barn kan reise gratis fram til de er seks år, og barnebilletten varer til man er 18 år. Jeg er veldig glad for at vi har fått til dette, Venstre vil at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt og vil særlig prioritere barn og unge sier Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre og leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Vedtaket som ble fattet i hovedutvalg for samferdsel onsdag innebærer at barnehagebarn kan reise gratis på buss og tog i Oslo go Akershus. – Jeg håper at mange barnehager ser mulighetene til å ta med barna mer ut på tur, nå er ikke kostnaden ved reise med buss og tog lenger en hindring sier Schytz.
For ungdommer innebærer endringen ar man kan reise på barnebillett til man er 18 år. Ungdom mellom 16 og 19 kan i dag kjøpe billett med ungdomsrabatt på 7-dagers billett og 30-dagersbillett. Når barnebilletten, som gjelder alle billettslag, nå utvides til 18 år dekker det en stor del av gruppa som i dag kjøper ungdomskort. De vil nå også kunne kjøpe enkeltbilletter til halv pris, der de i dag kun får rabatt på periodebillett. Jeg er glad for at det er bred politisk oppslutning om at vi skal prioritere lavere priser særlig til barn og unge sier Schytz.
Endringen trer i kraft ved den årlige indeksjusteringen av billettprisen i månedskiftet januar/februar .
Elever i videregående skole som bor mer enn 6 km fra skolen har rett til fri skoleskyss. De får da et skoleskysskort, men dette varer bare til kl 16 og kan derfor ikke brukes til reise til fritidsaktiviteter på kvelden eller i helgene. Mange ungdommer kjøper derfor ungdomskort i tillegg. -Dette synes veldig unødvendig, og vi har gjennom de siste årene fått flere saker og utredninger på hvordan man kan finne en løsning på dette. Venstre har tidligere foreslått at ungdom kunne få kjøpe en tilleggsbillett til skolekortet, og fylkeskommunen har blant annet utredet om det kunne være en mulig løsning at ungdom med rett til skoleskyss kan velge mellom gratis skolekoret eller et billigere ungdomskort. – Dette har vi dessverre ikke funnet noen god løsning på, og det blir ene viktig sak for Venstre når det skal lages nytt takst- og sonesystem for kollektivtrafikken i den nye Viken fylkeskommune sier Schytz.
I samme sak slås det fast at den planlagte prisøkningen på kollektivbillettene som ligger innen Oslopakke3-avtalen skyves på, og at denne ikke vil iverksettes i 2019. -For Venstre er lave kollektivpriser viktig, vi er derfor glade for at dette ikke skjer nå avslutter Schytz.
Vedtaket er:
  1. Fylkestinget anmoder Ruter om å øke nedre og øvre aldersgrense for barn til hhv. 6 år og 18 år under forutsetning av at Ruters budsjett for 2019 gir rom for endringen.
  1. Fylkestinget anmoder Ruter om å dekke den planlagte økningen av kollektivreisende andel av finansieringen av Oslopakke 3 innenfor egen økonomi i 2019 og ikke øke billettprisene ut over ordinær prisstigning.
  1. Fylkestinget anmoder fellesnemnda for Viken om å særlig vurdere lave priser for ungdom sett i sammenheng med ordning for skoleskyss når nytt takst- og sonesystem for kollektivtrafikken skal utformes.