Guri Melby til Lier for å lære mer om skole og barnehage

Guri Melby og Tove Hofstad på besøk hos Lier Videregående. Her med rektor Anne Johanne Guldvik, Foto: Lier Venstre

Fredag 12. april tok Lier Venstres gruppeleder Tove Hofstad imot stortingsrepresentant Guri Melby for å vise henne tre eksempler fra Lier som har lykkes med ulike innsatsområder innenfor skole og barnehage.

Guri Melby, som sitter i Utdanningskomiteen på Stortinget, har som mål å besøke 100 skoler og barnehager i løpet av ett år. Hun reiser landet rundt for å lære mer om hvilke muligheter og utfordringer sektoren står overfor. Hun nærmer seg når sluttspurten av besøkene, og kunne krysse av for tre nye besøk på fredag – Lier videregående skole, Oddevall skoles SFO og Utsikten barnehage.

Lier videregående sine lærlinger er kanskje landets heldigste

På Lier videregående skole lærte vi mer om satsningen på yrkesfag og hva de har gjort for å oppnå økt søkertall og redusert frafall. Rektor Anne Johanne Guldvik kunne fortelle at de blant annet har ansatt en egen lærlingekoordinator som jobber kontinuerlig mot lokalt næringsliv og virksomheter. – Lier videregående skole oppleves som en seriøs og attraktiv samarbeidspartner for næringslivet, sier Guldvik.

Lier Videregående skole har en svært attraktiv ambulansefaglig linje hvor utvekslingsstudier er en viktig del av utdanningen. Her med et knippe tyske studenter, sammen med sine norske medstudenter, på sin avslutningsdag.

– Jeg er imponert over at Lier videregående akkurat nå har flere læreplasser enn de har lærlinger, sier Guri Melby. At de skreddersyr løsninger for elevene gjør at skolen oppleves som mer attraktiv og bidrar til å løfte yrkesfag som studieretning, og dette virker, sier Melby.

I Venstre mener vi at barn lærer mer når de har det bra.

Oddevall skole har landets kanskje beste SFO-tilbud. Aktivitetsleder Siv Olsen forteller at fysisk aktivitet er nøkkelen. Og hjemmelaget, sunn og næringsrik mat. Det aller meste av aktivitetene foregår ute og de blir også brukt som en integrert del av undervisningen. Aktivitetene på Oddevall SFO gir elevene en opplevelse av mestring samtidig som de må utfordre seg selv. At det kun er to elever i 1. – 4. trinn som ikke går på SFO er et kvalitetsstempel i seg selv. Siv Olsen holder også kurs for SFO-ledere og -ansatte i Lier. – Ikke alle er klar over at Oddevall SFO har banet vei for «Sunne Sktive Liunger» som nå skal være implementert i alle skoler og barnehager innen 2020, skyter Tove Hofstad inn.

Ferskt, hjemmebakt brød er en viktig del av de sunne måltidene elevene på Oddevall SFO får servert. SFO-general Siv Olsen lagerer selv melblandingene og sverger til grove varianter med mye næring.

-I Venstre mener vi at barn lærer mer når de har det bra. Flere skoler burde la seg inspirere av Oddevall og hvordan de har satt fysisk aktivitet i sentrum og gjort det til en integrert del av undervisningen, sier Melby.

Heldige Utsikten barnehage som har egen kokk!

Venstre-politikerne avsluttet dagen med et besøk til Utsikten barnehage på toppen av Lierbakkene. Utsikten barnehage er så heldige å ha en egen kokk! Bård William Johnson har lang erfaring fra restaurantbransjen i Norge og utlandet, men ønsket en mer normal arbeidstid og arbeidsoppgaver som ga mer mening. Og det får han i barnehagen. 70 nysgjerrige barn som smaker på ny mat og som får opplevelser som fester seg og som lærer dem å sette pris på sunn, variert og hjemmelaget mat resten av livet. Kokken i Utsikten har ansvar for kjøkken, matlaging og innkjøp. Barna får også ta del i prosessen fra jord til bord (en del av «Sunne Aktive Liunger») og erfare hvor maten kommer fra. Barnehagen fokuserer også på å redusere matsvinn.

Utsikten barnehage satser på gode matopplevelser for barna og økt kunnskap om mat og kosthold for de voksne. Barnehagen har investert i et nytt og funksjonelt storkjøkken som kokken Bård William Johnson bruker med stor glede.

Tove Hofstad ble overbevist om at dette er en god ordning. – Jeg tenker at disse ungene er heldige som får god mat og mye nyttig lærdom om hvor maten kommer fra, sier Hofstad, det trenger heller ikke koste så mye.