Fornebubanen – brikkene faller på plass

Solveig Schytz og Ole Andreas Lilloe-Olsen er veldig fornøyd med at brikkene for Fornebubanen faller på plass, foto: Johan Malvik

Fornebubanen vil utgjøre den største utbyggingen av T-banenettet i Oslo i nyere tid. Når prosjektet står ferdig vil Fornebu, et område i enorm vekst, være en kort t-banetur unna Oslo sentrum.

Dobling av kapasiteten

Den nye t-baneruta vil gå fra Fornebu, via Lysaker og Skøyen, til Majorstua. Sammenlikner man med dagens busstilbud vil Fornebubanen tilby det dobbelte av kapasitet.

Samtidig vil det være mulig å doble antallet avganger på strekningen når den nye sentrumstunellen og stasjonen på Majorstua står klar. Dette innebærer et mer effektivt og bærekraftig kollektivtilbud for befolkningen i Osloregionen.

Finansering

Banen skal finansieres med bidrag fra Oslopakke 3, bidrag fra staten og fra grunneiere. Dette fordeler seg slik at staten bidrar med 50%, mens øvrig finansering dekkes lokalt med bompengemidler fra Oslopakke 3 og grunneierbidragene.

I går falt to viktige brikker på plass for finansieringen av banen. Avtalene om grunneierbidrag fra grunneierne på Fornebu ble signert, og hovedutvalget for samferdsel vedtok styringsrammen for prosjektet. Grunneierne skal til sammen bidra med over 2 milliarder kroner for å realisere banen. Solveig Schytz, 1. kandidat for Viken Venstre, sier at dette er en gledens dag.

– Avtalen om 2 mrd i grunneierbidrag og vedtaket om styringsramme for Fornebubanen er to store skritt mot at vi kan sette spaden i jorda for Fornebubanen, sier hun.

– Bidraget fra grunneierne er helt avgjørende for realiseringen av Fornebubanen, sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder i Bærum og 2. kandidat i Viken.

Staten dekker sin del

– Staten skal dekke halvparten av kostanden. I onsdagens vedtak understreker vi at styringsrammen for prosjektet er 16,2 mrd og legger til grunn at staten dekker sin andel av kostnaden i tråd med bymiljøavtalen, legger Schytz til.

Etter planen skal Fornebubanen ferdigstilles i 2027.