Hemmelighold? Nei! Bygg ny brannstasjon nå!

Foto: Orkdal brann- og redningsvesen

Den offentlige politiske debatten i Orkdal er dessverre preget av en del drøye påstander om “hemmelighold” og “avgjørelser i lukka rom”. Som del av posisjonen i Orkdal i mange år, har vi behov for å ta til motmæle. Dette innlegget stod i Avisa ST 18. juli:

Hemmelighold? Nei! Bygg ny brannstasjon nå!

Småbylista har stått for en av de største politisk spagatene i Orkdalspolitikken de siste åra, når de etterlyser bedre markedsføring av Orkanger/Orkdal samtidig som de offentlig sverter kommunens ledelse mest mulig. Igjen konstruerer de påstander om hemmelighold og manglende åpenhet bare fordi flertallet ikke er enig med de, nå om brannstasjonen (ST 4. juli).

Det bygges og planlegges nye brannstasjoner over hele Norge for tiden. Grunnen er i de fleste tilfeller krav stilt av Arbeidstilsynet, og skyldes urovekkende tall for helsen til brannmenn. I Orkdal er dagens brannstasjon så gammel og i en slik tilstand at det ifølge Rådmannen kun en fullstendig renovering som vil gjøre dette til en tjenlig brannstasjon. Dagens plassering tilfredsstiller ikke krav om at samfunnsviktige bygninger og infrastruktur skal plasseres fri for 1000-årsflommen, og flertallet i Orkdal har derfor bestemt at vi vil flytte brannstasjonen. Flertallet er ikke enig med Småbylista i at det er viktig å finne ut hvor absolutt Fylkesmannens flomfarekrav er, eller å bruke ressurser på høyst usikre vurderinger om behov for radonsperre – vi vil flytte og bygge en ny brannstasjon for framtida. Dette handler om prioritering og politisk vilje, og har ingenting med hemmelighold eller manglende åpenhet å gjøre. Påstandene fra Småbylista er bare simpel retorikk som ikke stimulerer til god debatt.

Saken om ny brannstasjon i Orkdal har pågått siden 2012, i snart 7 år. Det er på tide at prosjektet realiseres. Å bygge en brannstasjon for fremtida handler også om å investere der vi har mulighet for å utvide senere.

Christian Bonvik, Torstein Grønningen og Lavrans Skuterud, listekandidater for Orkland Venstre