Mer bredbånd er god distriktspolitikk

Foto: Svein Bjørholt

Venstre og de andre regjeringspartiene fortsetter opptrappingen av penger til bredbåndsutbygging Dette er distriktspolitikk som fungerer, sier førstekandidatene til høstens fylkestingsvalg, Erik Ringnes og Ingjerd Thon Hagaseth.

I 2019 får Innlandet 42 millioner til utbygging av bredbånd. – Venstres offensiv gjennom flere år for å få bygget ut bredbånd gir nå resultater. Regjeringen setter fart på digitaliseringen i hele Innlandet gjennom opptrapping av bredbåndsmidler. Tilgang på høyhastighets bredbånd er helt avgjørende for både bosetting og næringsutvikling. Dette er distriktspolitikk vi vet fungerer. Teknologien åpner for en ny distriktspolitikk som i mange tilfeller opphever eller reduserer avtstandsulempene. Vi ønsker å bidra med finansiering av bredbånd/fiber der hvor markedsgrunnlaget ikke er til stede slik at hele Innlandet får tilgang på bredbånd med lik egenandel.

Det er viktig både for oss som privatpersoner og for konkurransesituasjonen til bedriftene i regionen som trenger gode kommunikasjonslinjer også digitalt. Å øke farten på den digitale motorvegen gir dessuten Innlandets 181.100 husstander raskere og mer pålitelig kontakt med bank og offentlige myndigheter. Det gir også mulighet for økt bruk av tekniske hjelpemidler i eldreomsorgen slik at flere kan bo hjemme lengre. Det gir også muligheter for mange til å jobbe med utgangspunkt i hjemsted og hytte.