Hvordan gjøre barnehagetilbudet bedre?

Foto: iStock

Et godt tilrettelagt barnehagetilbud er viktig for både barnefamiliene og for å kunne få flere kloke hoder i kommunen.

Familie og barn- grafisk ikon De siste ukene har mange barn kommet tilbake til, eller begynt i barnehagen. Mange har vært spente på hvordan det skulle bli, både blant voksne og barn. De ansatte har gjort det de har kunnet for å gjøre barnehagestarten så god som mulig.

I barnehagene foregår det hver dag viktig læring og sosialisering. For å legge forholdene til rette for at hverdagen i barnehagen blir best mulig, er vi avhengige av godt kvalifiserte og tilstrekkelig antall voksne. Regjeringen har derfor innført en norm for å få flere ansatte i barnehagen. Normen sier at det høyst kan være tre barn under 3 år eller seks barn over 3 år for hver voksen. Men flere steder har endringer ført til at voksentettheten gjennom dagen har blitt redusert, heller enn styrket. Dette blant annet fordi fagarbeidere har blitt erstattet av pedagoger med kortere arbeidstid. Økningen i antall pedagoger er i seg selv positivt, men for voksentettheten har det mange steder hatt en negativ virkning.

Glad familie - grafisk ikon Dette har ført til at normen mange steder knapt nok blir oppfylt i barnehagenes kjernetid midt på dagen. Dette blant annet fordi det avvikles pauser, og fordi pedagogene ofte er fraværende fra avdelingen, for å delta på møter og planlegging. Dette kan ikke ha vært intensjonen med innføring av normen. Vi ønsker derfor at bemanningsnormen skal oppfylles i hele barnehagens åpningstid.

For å få til dette vil vi blant annet at det alltid skal settes inn vikar fra første dag ved fravær. Noe som ikke er praksis alle steder til nå. Videre må barnehageledelsen sørge for at alltid er nok voksne pr barn. Om dette medfører at det må ansettes flere, så bør dette være fast ansatte. Dette både for å øke forutsigbarheten og trygghetsfølelsen blant barn og foreldre som er tilknyttet barnehagen, og for de ansatte.

Færder Venstre ønsker en reell valgfrihet for familiene.

I Færder kommune har vi sett en nedgang i befolkningen, samtidig som alderssammensetningen i befolkningen har blitt i overkant topptung. Dette er en utvikling vi ønsker å snu. Skal vi få til det, må vi velge å prioritere tiltak som kan føre til at barnefamilier velger å bli boende, og ikke minst flytte hit. Da vil et godt tilrettelagt barnehagetilbud være et sentralt virkemiddel.

Færder Venstre ønsker en reell valgfrihet for familiene. Vi ønsker større valgfrihet med tanke på hvilken barnehage barna skal gå i. I dag må mange familier ta til takke med den barnehagen de får tildelt uten mulighet til å bytte. Slik ønsker ikke vi at det skal være. Mener familien at en annen barnehage kan gi dem et bedre tilpasset tilbud, enten det gjelder pedagogisk innhold, åpningstider eller andre forhold, bør de kunne bytte barnehage, også utenom det ordinære opptaket på våren. Dessuten burde alle som ønsker det, få tilbud om barnehageplass, uavhengig av når på året behovet skulle oppstå.

Dette leserinnlegget av Joachim Bræk Poppe-Holmdahl, Færder Venstres fjerdekandidat ved kommunevalget, sto å lese i avisa Øyene 29. august 2019