Næring og innovasjon

Solveig Schytz og Ole Andreas illoe-Olsen er 1. og 2. kandidater for venstre i Viken

Viken er et fylke med stor variasjon i næringslivet. Vi har verdensledende miljøer på en rekke områder som teknologi, opplevelse og industri. Over 90% av selskapene i vår region har under 4 ansatte. Dette er både en utfordring og en mulighet. Venstre vil ha en offensiv næringspolitikk i Viken som sørger for gode forhold både for de store og de små bedriftene.

De fleste bedriftene vi skal leve av i fremtiden er ennå ikke skapt. Venstre erkjenner at næringer primært skapes gjennom privat initiativ, kunnskap og kapital. De offentlige støtteordningene skal bygge opp under dette, og skal utvikles og styres i tett samspill med næringsaktørene.

Venstre vil:

• jobbe for at næringslivet og forskningsmiljøene i Viken er viktige bidragsytere i det grønne skiftet
  • at fylkeskommunen skal bidra til å sikre tilgang på kapital i tidlig fase for gründerbedrifter
  • at Viken fylkeskommune skal være en aktiv samarbeidspartner for forskningsmiljøer, høyskoler og universiteter i fylket, i arbeidet med innovasjon og entreprenørskap og nyskaping
  • at alle videregående skoler, høyskoler og universitet i Viken skal styrke arbeidet med entreprenørskap
  • bidra til utbygging av et effektivt mobil- og bredbåndsnett i hele Viken
  • ivareta nettnøytralitetsprinsippet for å sikre fri konkurranse også blant morgendagens teknologibedrifter, og gode tjenester for norske forbrukere

Les mer i valgprogrammet