Ta vare på naturen

Solveig Schytz er Venstres førstekandidat i Viken

Klimaendringer og tap av natur er de største utfordringene verden står overfor. Vi må kutte klimagassutslipp, jobbe for å bevare naturmangfoldet og forvalte ressursene våre på bærekraftige måter. Venstre vil at Viken skal bli Norges første nullutslippsregion, og støtter forskning og utvikling i jakten på gode løsninger.

Når presset om utbygging av boliger og veier øker, vil vi verne om naturen. Venstre vil ta vare på gammel skog og myrer, og verne om matjorda og kulturarven for generasjoner som kommer etter oss

Venstre vil:

• omstille Viken til Norges første nullutslippsregion
  • utvikle Viken som foregangsfylke for klima- og miljøvennlige bygninger og utslippsfrie byggeplasser og anleggsplasser
  • at Viken skal ha ambisiøse regionale klima- og energiplaner, klimaregnskap og klimabudsjett, og samarbeide tett med kommunene om klimatiltak
  • at Viken fylkeskommune bygger nettverk med næringslivet og offentlige virksomheter som vil jobbe for grønn verdiskaping og å redusere sine klimagassutslipp
  • ikke omdisponere dyrkbar mark til boliger, næringsbygg eller idrettsanlegg, med mindre det er til kritisk infrastruktur der det ikke finnes alternativer
  • tilpasse landbruk, bygg og infrastruktur til et endret klima og mer ekstremvær
  • jobbe for økt vern av myr og for utfasing av bruk av torv
  • opprette flere nasjonalparker, landskapsvernområder og naturreservater i Viken

Les mer i valgprogrammet