Fritt skolevalg innenfor nærskoleområder i Viken

foto: Johan Malvik
Viken fylkesting har vedtatt forskrift for opptakssystem for Videregående skole for skoleåret 2020/2021. – Den løsningen som nå er vedtatt sikrer reelle valgmuligheter for elevene sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder på fylkestinget.

Opptak innenfor “nærskoleområder”

Østfold, Akershus og Buskerud har i dag ulike systemer for opptak til videregående skole. Fellesnemnda for Viken vedtok i vår en utredning av flere forslag til opptakssystem. Denne ble sendt på høring i vår, for at det nye fylkestinget skulle kunne vedta nytt opptakssystem for Viken denne høsten.

Etter høringsrunden fikk fylkestinget framlagt et forslag til forskrift for skoleåret 2020/21 med opptak innenfor såkalte nærskoleområder. Dette ble vedtatt av fylkestinget.

Gjennom denne ordningen kan elevene velge skole innenfor et avgrenset geografisk område. Inntil 10 % av plassene ved alle ordinære utdanningsprogrammer ved alle skoler på vg1-nivå disponeres av fylkeskommunen etter andre inntaksrunde. Dette gjøres for å sikre at flest mulig søkere skal få oppfylt retten til ett av tre utdanningsprogram, uten at reiseveien mellom hjem og skole blir urimelig lang.

Nytt opptakssystem 2021/22

Fylkesrådet har invitert fylkestinget til å finne en bred enighet om et nytt opptakssystem fra 2021/22, og det vil komme en ny sak om dette til våren. -Venstre er glad for denne invitasjonen, og vil gjerne bidra til det sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder i fylkestinget.

Fylkesgrensene må fjernes for elevene

– Når Viken nå er en realitet og to fylkesgrenser blir borte, må vi sikre at de fylkesgrensene ikke fortsatt er der for elevene, understreket Schytz i sitt innlegg i fylkestinget. – Venstre er opptatt av at det blir god fleksibilitet rundt fylkesgrensene slik at elever fra Indre Østfold kan søke på videregående skoler i Follo, at elever i Asker kan søke på Frogn videregående, at elever i Hole og Lier kan søke på videregående skoler i Asker og Bærum – og motsatt. Vi mener også at dagens løsning der hele Romerike er ett inntaksområde har fungert godt, og at dette må videreføres. Vi er opptatt av at Viken må ha et opptakssystem for videregående skole der elevene har reell valgfrihet men også sikre at elever ikke får for lang reisevei til skolen, sier Schytz.

Øke andelen skoleplasser etter første opptaksrunde

Ap, Sp, Sv og Mdg fremmet forslag om å øke andelen skoleplasser som fordeles etter første opptaksrunde til 15 %. Venstre støtter dette, og håper at partiene i fylkesrådet, Ap, Sp, Sv og Mdg imøteser våre forslag når vi skal bli enige om ny forskrift for opptak til vgs for skoleåret 2021/22.