– Put your money where your mouth is

Foto: Line Owren / Line Owren Fotografi

Oslo Venstres Hallstein Bjercke reagerer kraftig på den økonomiske situasjonen ved Bygdøy skole. Han ber byrådet skjerpe finansieringen av Osloskolen.

Det var i bystyret onsdag den 27. februar at Bjercke tok et oppgjør med den rødgrønne skolepolitikken:

– Jeg vil takke de som står bak dette innbyggerinitiativet (foreldre og foresatte ved Bygdøy skole) for deres lange kamp for å bedre økonomien ved Bygdøy skole – akkurat den skolens økonomi har jo vært tema her i bystyret flere ganger. Og det er ikke noen tvil om at Bygdøy skole sliter med å få det til å gå rundt økonomisk – de har rett og slett så dårlige rammevilkår at de sliter med å kunne gi elevene sine den opplæringen de fortjener og har krav på, sa Bjercke i debatten onsdag.

Konsekvensene av hastebehandet finansieringsmodell

Finansieringsmodellen for skolen ble endret etter en hastebehandling for to år siden. Hallstein Bjercke advarte da mot å presse saken igjennom bystyret uten å vite konsekvensene av lærenormen eller la skolene forberedre seg på en ny økonomisk hverdag.

– Den nye finansieringsmodellen trådte i kraft ELLEVE DAGER etter at bystyret behandlet den. Og for det andre så førte nettopp den hastebehandlingen til at saken ikke ble tilstrekkelig opplyst. De faktiske konsekvensene for enkeltskolene var høyst uklare og beslutningsgrunnlaget var altfor svakt. Nå ser vi konsekvensene, sa Bjercke

Bjercke blir opprørt over situasjonen på Bygdøy skole.

– Og når vi ser konsekvensene for Bygdøy skole, da blir jeg opprørt. De har kuttet dramatisk i undervisningsbudsjettene, foreldrene betaler for læremidler selv, de har ikke penger til tidsriktig utstyr og det er elevene som taper på det. Skolens dårlige økonomi går på bekostning av deres opplæring, sier Bjercke

Vil mer for skolen

Venstre har lenge argumentert for at grunnfinansieringen for Osloskolen må finansieres. Bjercke håper at byrådet snart viser sine ambisjoner for Osloskolen i kommende budsjettfremlegg:

– Selv om Bygdøys situasjon er prekær, så er de langt fra den eneste skolen i byen som sliter såpass med trang økonomi at de sliter med å kunne gi god undervisning og oppfølging til elevene. Det gjelder skoler over hele byen, med ulike utfordringer og ulike behov. Til felles har de at de ønsker seg større budsjetter. Nå er det på tide at vi innfrir det ønske, og jeg håper byrådet i kommende budsjettfremlegg vil vise at de mener alvor med ambisjonene for Osloskolen. Put your money where your mouth is, sa Bjercke.