Intercity med dobbelspor

Politisk uttalelse vedtatt på Innlandet Venstre sitt årsmøte 1.mars 2020.

INTER CITY MED DOBBELTSPOR

Innlandet Venstre ønsker å bygge ut dobbeltsporet InterCity for jernbane, med østlig trasé gjennom Hamar. Vi ønsker å satse på jernbanen, både for persontrafikk og godstrafikk. En østlig trasé er best egnet for å øke volumet i hele regionen på begge områder. Det er viktig å holde tempoet oppe i utbyggingen, slik at også Lillehammer nås i henhold til nåværende Nasjonal transportplan.

Østlig trasé vil gi store regionale fordeler ved å binde Østerdalen, Solør og Kongsvingerregionen mer sømløst sammen med Dovrebanen, Hamar, Gardermoen og Oslo, samt for Hamars byutvikling. Alt dette vil øke tilgjengeligheten til hele Innlandet. T

Tilsvingene BaneNor har utredet i forbindelse med østlig trasé, vil gjøre det lettere å øke mengden av reisende og gods mellom disse områdene på grunn av økt tilgjengelighet.

Klimagevinsten ved å få fraktet mer gods og flere passasjerer på tog er stor. Klimabudsjettet viser at alternativ Øst gir hele 28.000 tonn lavere CO2 – utslipp enn alternativ Vest, og er derfor mer i tråd med nasjonale føringer.

InterCity-trafikken må skje gjennom byene, og utbyggingen må skje fra Oslo og utover for å innfri samfunnsøkonomiske krav i størst mulig grad.

Det er et mål at mest mulig gods blir fraktet på jernbane i stedet for på vei. Dette er viktig for klimaet og for næringslivet. Derfor må tiltakene i Godspakke Innlandet gjennomføres. Det vil innebære tilsvinger på flere strekninger og etablering av godsterminaler.

For fremtiden bør vi også bygge jernbane mellom Gjøvik og Moelv, for å knytte Gjøvik-banen med InterCity-triangelet. Satsing på jernbanen nord for Lillehammer vil også bli viktig for å øke frekvensen på avganger til og fra Lillehammer.

Innlandet Venstre vil:

  • Holde tempoet i InterCity-utbyggingen oppe med dobbeltspor til Lillehammer
  • Ha østlig trasé gjennom Hamar
  • I langsiktiv perspektiv koble sammen Gjøvikbanen og InterCity-triangelet