Norsk skogfinsk museum

Gisle Nataas

Politisk uttalelse vedtatt på Innlandet Venstre sitt årsmøte 1.mars 2020.

Norsk skogfinsk museum

Innlandet Venstre vil med dette peke på statens forpliktelse etter Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter til å bistå med at Norsk Skogfinsk Museum (NSM) får realisert et nytt museumsbygg. NSM representerer den skogfinske minoriteten i Norge, som etter beregninger kan utgjøre så mye som 10 – 13 % av den norske befolkningen.

I 2013 bevilget Stortinget 2 millioner kroner til et forprosjekt. I påfølgende arkitektkonkurranse kom det inn 203 utkast fra 17 land, dvs. den fjerde største i Norge noensinne.

NSM har i flere år søkt om midler over statsbudsjettet til å realisere vinnerutkastet, uten hell så langt. Innlandet Venstre vil med dette be om at et nytt museumsbygg for den skogfinske minoriteten prioriteres i Statsbudsjettet for 2021.

Skogfinnene er den av de norske minoritetene som har samlet lengst og har de klart største samlingene. Det framstår som et stort paradoks at skogfinnene, med unntak for rom, er den eneste minoriteten som ikke har fått statlig hjelp til å realisere et museumsbygg. Dette må nå rettes opp snarest.

Innlandet Venstre vil i tillegg påpeke den kritiske situasjonen NSM er i bemanningsmessig. Deres samlinger er grovt sett ikke så ulike Glomdalsmuseets, som har ca 30 årsverk. NSM har 5. NSM har i 9 år på rad søkt om flere stillinger, uten å få en eneste ny.

Innlandet Venstre vil påpeke at et nytt museumsanlegg, utover dets museale viktighet, vil bidra til å styrke en region med nedgang i befolkningstall og antall arbeidsplasser. Et nytt museumsanlegg vil bli et nytt fyrtårn i regionen og dra langt flere turister til Finnskogen og regionen. Dette vil skape ringvirkninger innen andre næringer.