Byferger skal prioriteres i Nasjonal transportplan

Foto: Viken Venstre

Venstres forslag om å utvikle vannveiene ble vedtatt av samferdselskomitéen i Vikens endelige innspill til NTP. Den største fylkeskommunen, Viken, har med dette samlet seg tverrpolitisk om at vannveiene i Viken må utnyttes. – Vannveiene ligger der, ferdig salta og brøyta, sier Venstres Finn-Erik Blakstad.

Regjeringen er tydelig på at innspillene fra fylkeskommunene vil veie tungt når ny Nasjonal Transportplan skal utarbeides.

Finn-Erik Blakstad, som sitter i samferdselskomiteen for Venstre, er veldig fornøyd med at man i vedtaket går lenger enn å kun be om utredninger. – Vedtaket i samferdselskomitéen ber om at transport på vannveiene blir testet og pilotert. Den største fylkeskommunen krever at Moss, Drammen, Nesodden, Asker og Drammen må følge i farvannet til byfergene i Fredrikstad. Vannveiene ligger der, ferdig salta og brøyta, sier Blakstad.

– Vi ber nå staten sette av midler, gjerne gjennom Enova og Klimasats, til å gjennomføre pilotprosjekter. Jo dyrere det blir å bygge veier, dess mer konkurransedyktige blir vannveiene, mener han, og viser til at det i Nord Europa er 5000 fergestrekninger på under 500 meter. – Med ny elektrisk teknologi åpner det seg nye muligheter i Oslofjorden.

Samferdselskomiteen prioriterer også testing av autonome kjøretøy. Både til lands og til vanns. – Fremtiden blir elektrisk og selvgående, jubler Blakstad.