Eikejakta: 2 av 3 vinnere fra Nes!

Vinner av "Største eik", Charles Franklin (t.v.), premieutdeler klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, og vinner av "Åpen klasse", Thomas Iver Holter, Foto: Tom Fidje

Venstrelag på Øvre Romerike, med Ullensakers Stein Vegard Leidal i spissen, arrangerte konkurranse sommeren 2020 for å finne eiketrær i regionen. Det blei konkurrert i tre klasser: Den største eika, Den flotteste eika, og Åpen klasse. To av vinnerne er fra Nes kommune.

Den 4-500 år år gamle eika i hagen til Doktorgården i Vormsund, representert ved eier Charles Franklin, var den største eika på Øvre Romerike, med sine 6,37 meter i omkrets. Dette var ca. 12 cm mer enn andreplassen, “Åslia-eika” på Maura, som målte 624 cm i omkrets.

Charles Franklin og eika ved Doktorgården i Vormsund. Den måler 637 cm i omkrets. Foto: John Arne Paulsen

“Eik Phønix” i Strandvegen på Årnes, eiet av Thomas Iver Holter, vant “Åpen klasse”. Dette på grunn av treets spesielle historie.

Eika ble tatt med fra Nøtterøy i 1974, da en drøy meter høy. Den vokste fort og godt, og var på god vei til å bli problematisk stor på grunn av sin plassering da lynet slo ned på begynnelsen av 2000-tallet. Barken ble flenget av fra topp til bunn, og slengt inn i vinduet på huset. Heldigvis hadde barnebarna som satt i huska gått inn før lynet slo ned…”, skriver Thomas’ sønn Leif Thomas Holter i påmeldingsteksten.

Videre forteller han at: “Alle trodde den fine eika var død – og det var da også stammen på treet. Men de to barkesidene levde videre, og visne greiner ble skjært av underveis – mens eika ble stående. Med åra trakk barken seg sammen til 2 nye «stammer» ved siden av den inntørkede hoved-stammen, og har gitt næring til greiner og blad. Hovedstammen står der, og holder vel oppe eika, selv om den er livløs”.

Eik Phønix på Årnes, opprinnelig fra Nøtterøy som lynet har slått ned i. Foto: T. I. Holter

Vinneren av klassen “Flotteste eik” er “Tvilling-eikene” ved Nordre Hovind gård i Ullensaker. Begge måler ca. 400 centimeter i omkrets, og blei innmeldt av Trond Erik og Karin Kamstrup Hovind.

Premiene var signerte utgaver av «Trettitre norske trær» av Ole Mathismoen, samt diplomer tegnet av Egil Nyhus. Det var klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn som formelt annonserte og premierte vinnerne. Overrekkelsen fant sted ved Raknehaugen utenfor Jessheim, hvor det også blei snakket om “nei til 3. rullebane”, “klimanøytral kommune” og ny E16.

Med Den store eikejakta 2020 som bakteppe, kommer Venstres lokallag på Øvre Romerike til å stille spørsmål til ordfører, og om nødvendig interpellasjon, om lovpålagt skjøtselsplaner for den trua naturtypen hule eiker.

Nes Venstre vurderer å løfte denne saken inn i rulleringa av Klima-, energi- og miljøplanen for Nes kommune, da denne for det meste tar for seg energi- og klimagass-besparende tiltak, men svært få som går på klassisk naturvern.

Nes Venstre var representert ved gruppeleder Tom Fidje.

Tvillingeikene ved Nordre Hovin Gård i Ullensaker. Foto: Ekteparet Hovind
Vinnerne av “Flotteste eik”. Fra venstre: Karin Kamstrup Hovind, Trond Erik Hovind, Sveinung Rotevatn og primus motor, leder i Ullensaker Venstre, Stein Vegard Leidal.