Viktig informasjon om årsmøte-gjennomføringen: Møtelenke, frister for innspill, med mer.

Vi ber alle delegater om å bli medlem i den lukkede Facebook-gruppen:

Innhold:

1. Lenke til Zoom-møtet, tekniske forberedelser og teknisk støtte
  2. Invitasjon til Ny i Zoom, Ny i årsmøte-møte onsdag 10. februar, kl. 1900
  3. Frister for spørsmål og spørsmål om årsmøtesaker (11. februar).
  4. Frist for opprettholdelse av innstilt avviste endringsforslag til stortingsprogrammet (11. februar)
  5. Møteregler i Zoom-møtet: Debatt og avstemminger

1. Møtet vil finne sted på Zoom:

Møtestart er lørdag 13. februar kl 09:00. Møterommet åpner kl 08:30 og vi ber alle delegater logge seg på lenken under i god tid før møtestart for å forebygge tekniske problemer.

Meeting ID: 980 3170 0389
Passcode: 840031

Det er veldig viktig at dere har installert og oppdatert programmet på deres maskin. Vi anbefaler PC. Les disse instruksjonene om forberedelsene til møtet, hvordan du logger deg på/registrerer deg og kjøreregler etter at møtet har startet. Les mer om hvordan du installerer Zoom og forbereder deg til årsmøtet.

Dersom du får tekniske problemer under innlogging eller underveis i møtet og ikke finner svaret i instruksjonene over, kan du ringe våre tekniske hjelpere:

• Siri Hofstad Ruud, nyansatt medierådgiver i Viken Venstres sekretariat: 918 14 661

• Petter Sæterøy, avgått leder av Viken Unge Venstre, 913 04 232

• Idun Gulla Dyrnes, fylkesstyremedlem, 976 81 474

2. Ny i Zoom, Ny på årsmøtet, onsdag 10. februar kl 1900

Er du ny på årsmøtet? Er du usikker på Zoom?

Bli med på preppe-møte før årsmøtet. Her kan du teste at programmet og teknikken er som det skal, prøve ut voteringsløsningene, m.m.

Meeting ID: 956 1518 3372
Passcode: 170305

3. Frister for forslag og spørsmål i løpet av torsdag 11. februar:

Vi ber om at forslag som skal voteres over eller spørsmål du trenger svar på for å lage slike forslag legges inn i dette skjemaet.

Det betyr at om du eksempelvis har spørsmål til regnskap, årsmeldinger eller endringsforslag til budsjett, valgkampplan så ber vi om at dette meldes inn i skjemaet senest torsdag 11. februar.

Det samme gjelder om det stilles benkeforslag i personvalg. Bruk samme skjemaet, frist løpet av torsdag 11. februar. Meld også fra til den som blir utfordret.

Vi ber om dette for å spare tid i møtet og for å sikre en forsvarlig avstemming. Voteringsløsningen gjøres klart i forkant for best mulig gjennomføring i møtet. Da sparer vi tid som vi kan bruke på det viktigste denne gangen: Stortingsvalgprogrammet.

4. VIKTIG: Stortingsvalgprogrammet

I hovedstyrets innstilling til årsmøtet ligger alle innkomne forslag. Forslagene er markert Innstilt, Avvist eller Dissens/delt innstilling. For at vi skal kunne gjennomføre møtet etter planen er det ikke nok tid til å stemme over hvert eneste innsendte forslag.

Dersom et endringsforslag er innstilt av hovedstyret, vil vi stemme over det på årsmøtet uansett. Dersom et endringsforslag derimot er foreslått avvist av hovedstyret, må en delegat melde inn at vedkommende ønsker å opprettholde forslaget, slik at det tas opp til avstemning.

Om noen ønsker å opprettholde forslag som er innstilt avvist, vil vi at det meldes inn gjennom dette skjemaet innen torsdag 11. februar.

5. VIKTIG: Debatt og avstemninger/voteringer i Zoom

Alle avstemningene på årsmøtet vil, så langt det lar seg gjøre, skje i samme plattform som møtet: Zoom. Programmet gir deltakerne mulighet til å trykke knapper for henholdsvis YES eller NO, under “Reactions” nederst på verktøylinjen.

På samme sted i Zoom-klienten din finner du knappen “Raise hand” som vil brukes til å be om innlegg under debatter. For å skille vanlige innlegg fra replikker tegner du deg til replikk ved å skrive “Replikk” i chatten på Zoom.

I et møte med 150 deltakere er det ekstremt viktig at vi forholder oss til en talerliste, og følgelig også at alle delegater har sin mikrofon mutet når de ikke har ordet.

Vi anbefaler delegater som ikke er kjent med knappene i Zoom å være med på testmøtet onsdag 10. februar, som det er informert om i denne mailen.

Avstemningsknappene kan oppføre seg ulikt avhengig av hvilken versjon av Zoom man har installert. Vi ber deg derfor sjekke at du har installert versjon 5.4.9 eller nyere.

Knappene YES og NO vil brukes av ordstyrerne på samme måte som stemmeskilt. Dersom det er et synlig overveldende flertall, vil vi ikke telle antall stemmer. Derfor er det viktig at delegatene vet hva de skal stemme på forhånd, ettersom det ikke blir tid til å tenke seg om underveis i avstemningene. Les sakspapirene og still forberedt.

Dersom en avstemning er jevn vil ordstyrerbordet telle JA- og NEI-stemmene hver for seg ved hjelp av funksjonen “Raise hand”, fremfor voteringsknappene. Dette vil bli informert om grundig i møtet når vi kommer i en slik situasjon.

VIKTIG: Hemmelige voteringer i Zoom

Under saken Valg kan årsmøtet komme til å ha behov for skriftlig (hemmelig) avstemning dersom det finnes motkandidater til innstillingen. Dette gjøres også gjennom en meningsmåling-funksjon innebygd i Zoom.

Funksjonen for hemmelige avstemninger vil også testes på testmøtet onsdag 10. februar (se info over i denne mailen).

For at slike voteringer skal være innprogrammert, hemmelige og gjennomføres godt må møtefunksjonærene få vite om eventuelle benkeforslag på forhånd. Fristen er satt til torsdag 11. februar, skjema for innmelding finner du under “Frister for forslag og spørsmål” i denne mailen.