Frogn Venstres miljøpris 2021 går til 16 åring

16-åringen Holger Kristiansen mottar Frogn Venstres miljøpris for sitt engasjement for opprydning av søppel i Oslofjorden., Privat

Denne helgen deler Frogn Venstre ut sin tradisjonelle miljøpris. Denne prisen har vært delt ut årlig siden 1985, og går til mennesker eller organisasjoner som gjennom en ekstraordinær innsats har bidratt til et godt miljø og lokalsamfunn i Frogn kommune.

Årets pris går til 16-åringen Holger Kristiansen for sitt eksepsjonelle engasjement for miljø og imponerende arbeid for å holde Oslofjorden og havnen i Drøbak fri for søppel. I nominasjonen står det: «Hva er Drøbak uten en ren fjord? Og verden uten et rent hav? Vi kan kanskje ikke redde verdenshavene over natta, men som med alt annet, så må vi feie for egen dør først. Eller; rense egen fjord først. Holger fortjener miljøprisen. Ingen tvil om det,»

Styremedlem Frogn Venstre Knut Houge

Denne vurderingen er styret i Frogn Venstre helt enig i, som dermed velger å hedre ham for hans miljøengasjement, konstaterer styremedlem Knut Houge.

Friluftslivet i og rundt fjorden har vært under press. Befolkningsvekst og press på arealbruk i strandsonen gir mindre rom for aktiviteter som spaserturer, bading og fiske. Venstre vil gi frihet og muligheter til alle. Derfor er tilgjengelighet og mulighet for å drive med fysisk aktivitet i og rundt Oslofjorden viktig.

Venstre har jobbet for en ren Oslofjord i mange år. Allerede i 2010 vedtok Akershus Venstre sitt årsmøte at Venstre ønsker en helhetlig plan for økt vern av Oslofjorden. I vår la klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) frem en plan som skal sikre dyrelivet, bedre miljøtilstanden og legge til rette for et mer aktivt friluftsliv på fjorden. Planen vil øke fiskebestanden, gi bedre vekstvilkår for dyr og planter som lever der, og stoppe forurensning. En viktig plan som kommer plass som direkte følge av at Venstre har sittet i regjering. Et tydelig, erfarent og krevende miljøparti rundt forhandlingsbordet. Arbeidet Holger legger ned, bidrar til at vi i Frogn feier for vår egen dør.

Plastavfall utgjør den største delen av marin forsøpling og brytes svært langsomt ned. Mikroplast kan inneholde persistente organiske miljøgifter som enten er tilsatt plasten eller har festet seg til plasten, og kan bidra til å spre disse. Når avfallet føres til havet og ender som marin forsøpling, kan miljøgifter spres over store avstander. En god avfallshåndtering på land er det viktigste tiltaket for å hindre at marin forsøpling oppstår, sammen med oppsamling av tapte fiskeredskaper. I tillegg er det viktig å rydde opp i forsøplingen som allerede har oppstått. Flere landbaserte kilder bidrar til spredning av mikroplast, slik som slitasje av bildekk, plastbasert maling og vasking av tekstiler av syntetiske fibre. Spredning av gummigranulat fra kunstgressbaner eller plast pellets fra råvareindustrien er andre eksempler. I dag er det stor frivillig oppryddingsinnsats i Oslofjordområdet og her er Holger en viktig aktør. Et av de mange punktene i regjeringens omfattende handlingsplan for Oslofjorden er å koordinere denne frivillige innsatsen. Resultatet av Holgers frivillige innsats er i tydelig Venstreånd, der man også ser at denne private innsatsen, gjør at det kommer redskap på plass. Holger mottok fra Pilotbutikken, en småbedrift i Frogn, en undervannsdrone for å hjelpe ham med arbeidet med å kartlegge søppel i fjorden. Også kan det vise seg at det er akkurat dette redskapet som kan hjelpe oss å koordinere og effektivisere opprydningen av maritim forsøpling.

Lørdag kommer Venstres stortingsrepresentant Solveig Schytz hjem til familien Kristiansen i Drøbak, for å overrekke Frogn Venstres miljøpris til den unge miljøverneren.