Uttalelse: Solidaritet med Ukraina

Foto: Flickr, CC, manhhai

Viken Venstre står sammen med det ukrainske folk i deres kamp for fred, frihet og demokrati. Tidlig på morgenen den 24. februar rykket russiske styrker med full kraft inn i Ukraina og brakte med seg krig, ødeleggelse og enorme menneskelige lidelser. Den russiske diktatoren Vladimir Putins aggressive angrepskrig er et klart brudd på folkeretten og den gjennomføres med en brutalitet som viser en total mangel på respekt for menneskeliv. Viken Venstre fordømmer på det sterkeste Russlands angrepskrig mot Ukraina og russiske styrkers krigforbrytelser mot det ukrainske folk.

Uttalelse vedtatt av Viken Venstres årsmøte 20. mars 2022

Krigen markerer et tydelig vendepunkt i Europas nyere historie. Krig i Europa er igjen en realitet. Viken Venstre mener at Norge og det internasjonale samfunnet må stå opp for Ukraina og gjøre alt vi kan for å bistå landet med våpen, humanitær hjelp og annen assistanse. Samtidig må straffereaksjonene mot Russland være tydelige og omfattende slik at de reelt sett svekker Russlands evne og vilje til å fortsette sin krigføring.

Russlands krigføring utgjør den største sikkerhetspolitiske utfordringen Europa har stått overfor siden den andre verdenskrig. Ukraina kjemper en kamp for fred, frihet og demokrati ikke bare for seg selv, men for hele Europa. Hvis Russland lykkes i Ukraina, vil hele Europa bli et farligere sted. Derfor er Ukrainas kamp også vår kamp. Svaret på russisk aggresjon må være mer samarbeid, mer EU og mer NATO. Vi må forhindre at krigen eskalerer, men samtidig bidra der vi kan og så mye vi kan. For et fritt Ukraina, og for et fritt Europa.

Viken Venstre mener Norge må:

• Bidra med ytterligere våpenleveranser til Ukraina og økonomisk støtte som kan brukes til å kjøpe de våpnene Ukraina trenger til sitt forsvar.
  • Bidra med økt etterretningssamarbeid, deling av relevant informasjon og styrket kapasitet til å stoppe russiske cyberangrep.
  • Bidra med mer nødhjelp og humanitær bistand utover de 2 milliardene som er lovet så langt.
  • Ta et ekstra ansvar for å bosette ukrainske flyktninger, fordi vi har kapasitet og de økonomiske forutsetningene. Vi må sende fly og busser for å hente dem ut fra de overfylte grenseområdene i Ukrainas naboland.
  • Aktivt jobbe for å hente foreldreløse barn fra Ukraina.
  • Støtte opposisjonelle krefter i Russland som ønsker et regimeskifte.
  • Forsterke straffetiltakene mot Russland og russiske økonomiske interesser, blant annet ved å stenge norske havner for russiske skip.
  • Bidra til en felleseuropeisk innsats for å frigjøre Europa fra russisk olje og gass, både på kort og lang sikt. Det innebærer både økt gassproduksjon på kort sikt og økt utbygging av fornybar energi.
  • Være en kompromissløs forsvarer av prinsippet om suverene nasjoners frie valg også i spørsmål om alliansetilhørighet.
  • Være en pådriver for fremtidig medlemskap i EU og NATO for alle europeiske land som ønsker det.
  • Innlede forhandlinger med EU for å sikre full norsk deltakelse i EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (FUSP).