Neste skolereform må være en elevreform

Foto: Simen I. Vangen

M87, L97, fagfornyelsen. I skole-Norge er det alltid en reform som enten er påtrappene eller som ikke er ferdig implementert, før man i politisk iver innfører enny. Reformiveren har stort sett dreid seg om elevers alder eller om hvilke fag man skal lære på hvilken måte. Allikevel trives stadig flere elever dårlig på skolen, og altfor mange kommer seg ikke gjennom grunnskole og videregående utdanning. Samtidig opplever vi at lærere flykter fra klasserommene, nesten ingen vil bli rektor og vi står uten nødvendig fagkompetanse innen viktige yrkesfelt her til lands.

Uttalelse vedtatt av fylkesstyret i Viken Venstre, 24. august 2022

Den grønn-blåe regjeringen gjorde mange grep for å bedre norsk skole; økte krav til lærerstudentene, fullføringsreform osv. Likevel er vi ikke i mål. Vi trenger en reform som gjør pedagogene til de ansvarlige for fag, trivsel og tiltak for gjennomføring. En reform som setter individuelt tilpasset opplæring i sentrum.

En elevreform.
At mange elever opplever skolen som vanskelig og lite motiverende, er ikke lett å håndtere som lærer. Oftest er ressursene knappe, elevene er delt i grupper etter alder og bosted, og klasserommet setter sine begrensninger. Norsk skole må sette pedagogene fri. Fri til å sette sammen elevgrupper for å sikre motivasjon og trivsel. Fri til å velge bort noen timer matematikk her eller noen timer norsk der, fordi det totalt sett er formålstjenlig. Fri til å ta ansvaret det er å ha neste generasjons fremtid i sine hender.

Viken Venstre vil:

  • fjerne byråkrati og regelverk som står i veien for fleksibilitet i skolen (gjennomgå regelverk som kan hindre fleksibilitet i skolen)
  • gi pedagoger og skoleledelse handlingsrom til å ta de avgjørelsene som gir best resultat, herunder reell metodefrihet
  • åpne opp for at elever deles i grupper etter hvilken tilnærming de lærer best ved (innlæringsstil?), fremfor etter alder og bosted
  • skape handlingsrom for å la hvert enkelt individ få utvikle sine talenter gjennom tilpasset opplæring og valgfag fra lave trinn
  • gi skolene handlingsrom til å lage timeplaner som gjør det mulig å bruke andre læringsarenaer enn de tradisjonelle klasserommene