Vi skal tørre å satse på skolen i Sortland

Barn og unge er vår viktigste ressurs!, Stefan Hansen

Dersom innbyggertallet skal øke må vi tørre og satse på skole, og legge til grunn at merkostnaden ved å bygge to skoler vil svare seg i det lange løp.

Vi står foran et nytt kommunevalg neste år, og det er riktig å la innbyggerne få si om det skal bygges ett skoleanlegg i Lamarka som erstatning for dagens to skoler.

Kommunestyret har vedtatt samfunnsplanen med ambisiøse mål for Sortlandssamfunnet. Samtidig er det vedtatt å bygge ett skoleanlegg som erstatning for dagens to skoler.

Kommunedirektøren har i sitt budsjettforslag prioritert bosteds og næringsattraktivitet som hovedsatsinger for Sortland. Satsning på skole vil også ha stor betydning.

Det kan virke som om det mer var økonomi som vippet avgjørelsen i favør av ett skoleanlegg i Lamarka enn pedagogiske argument.

Kommunen bruker SSB modellen for befolkningsframskriving når de beregninger hvordan befolkningen vil utvikle seg framover, gitt ulike forutsetninger. Utviklingen er ikke skjebnebestemt ved at framtiden er uunngåelig og uforanderlig. I den utstrekning elevtallsutviklingen måtte utvikle seg positivt i forhold til SSB sin modell, vil det også skapes inntekter. Mye av kommunesektorens inntekter knytter seg til innbyggertallet, og størst vil inntektsendringen være knyttet til den yngre og eldre delen av befolkningen.

For å sikre en bærekraftig utvikling er det nødvendig å se på hvordan vi kan jobbe for fortsatt befolkningsvekst. Undersøkelser viser at bare 26 % av de unge, er fornøyde med måten det jobbes på for å fremme vekst i innbyggertallet. Dette indikerer at det er gode muligheter for en annen utvikling enn den som følger av SSB sin framskriving.

Kommunedirektøren utsetter ny skole i budsjettforslaget. Dette gir oss en mulighet til å sette saken på kartet igjen, noe Sortland Venstre mener vil være klokt. Vi står foran et nytt kommunevalg neste år, og det er riktig å la innbyggerne få avgjøre en sak som har så stor betydning for Sortland.

Sortland Venstre forventer en utredning som gjør det mulig å se lokaliseringsalternativet for Lamarka og Skolekvartalet i sammenheng. En utredning av begge alternativene vil gi et bedre grunnlag for å ivareta hensyn til miljø, og økonomisk og sosial bærekraft m.m.

Lokalisering av ny skole i Lamarka medfører nedbygging av dyp myr, noe som vil være i strid med nasjonale forskrifter. I tillegg ligger Lamarka lenger vekk fra sentrum enn Skolekvartalet. Ved å bygge tettere blir byen mer kompakt og man unngår at byen sprer seg over store landområder. Det blir mindre belastning på uregulerte områder og det blir mindre behov for infrastruktur. Fortetting gir lavere utgifter til kommunen ved bedre og høyere utnyttelse av kommunal infrastruktur, som veier og vann- og avløpsnett.