Årsmelding Kragerø Venstre 2022

Digitalt årsmøte i Kragerø Venstre 1.febr.2022, vedtok å forlenge samme styret som i 2021.

Styret 2022 har vært:

• Leder: Solfrid Rui Slettebakken
  • Nestleder: Johan Tønnes Løchstøer
  • Styremedlem: Kenneth Sommerseth
  • Styremedlem: Vibeke Rolfsen
  • Økonomiansvarlig: Trine Jørgensen Dahll
  • Revisor. Arvid Slettebakken
  • Valgnemnd; Jan Otto Volden og lokallagsleder.

Valgte representanter:

Johan Tønnes Løchstøer er fast representant i Kragerø kommunestyre og er leder av Hovedutvalg for Helse og Omsorg. Han sitter også i Administrasjonsutvalget og er varamedlem til Innvandrerrådet. Tønnes er vår gruppeleder.

Solfrid Rui Slettebakken er 1.vara til Kragerø kommunestyre. Trine Jørgensen Dahll er 2.vara.

Trine Jørgensen Dahll er fast representant i Fylkestinget for Vestfold og Telemark der hun sitter i kontrollutvalget.

Venstre har hatt partimøter på tirsdager; vanligvis fra kl. 18.30-20.00. I 2022 har de fleste møtene vært fysiske. Årsmøtet 1.februar var digitalt. Vi har hatt 5 møter før sommeren, og 5 etter sommeren. Det har vært gjennomsnitt 3-4 medlemmer på møtene. Sommeravslutning hadde vi «Hos Gro» med bevertning.

Kommunebudsjettet for 2023 ble vedtatt etter at alle partiene foruten FrP, hadde forhandlet seg fram til et felles budsjett. I tillegg til selve budsjettet, ble det vedtatt mange verbalforslag. Johan Tønnes Løchstøer fremmet følgende verbalforslag på vegne av Venstre: 1. Fra og med budsjettet for 2024, legges frem en revidert klima- og energiplan som integrert del av budsjettet. 2. Klima – og energiplanlegging digitaliseres; f.eks. i modul fra Framsikt.no

Lokalvalg om ett år (sept.2023) og derfor gikk Tønnes og Solfrid en lørdag i august ut i sentrum av Kragerø og spurte -Hva må vi som politikere gjøre her i kommunen? Vi fikk mange i tale, og ulike ønsker kom opp som å «si opp» deler av administrasjonen for dette går utover tjenestetilbudet og næringslivet, sørge for de eldre og uføre, ikke gå for et besøkssenter på Jomfruland slik skisse i avisa viste, men bevare øya mest mulig intakt med sin særegne natur. Passe på skjærgården! Tenke «føre var» slik at ikke presset på sjø, skjærgård, vei og bysentrum blir ødeleggende. Holde på det gode tilbudet til demente. Tenk bolyst; attraktive tomter og møteplasser for folk. Satse på barn og unge.mm.

Dette vil vi ta med oss i lokalvalg-programmet i tillegg til satsingsområder til de to øverste kandidatene som står på hjemmesida vår: https://www.venstre.no/artikkel/2022/10/25/veien-mot-lokalvalget-2023-viktige-saker-for-kragero-venstre/

Trine og Solfrid deltok på LPN for Vestfold og Telemark Venstre i august i Tønsberg.

FRAMOVER blir slagordet til Venstre i den lokale valgkampen.

Vi lever i en tid som krever utålmodige politikere!

Venstres hovedmål;

• Miljø -og klima-natur
  • Utdanning
  • Framtidens næringsliv.
  • Frihet og mulighet for alle.
  • Rusreformen

Tønnes og Trine var på Venstres landsmøte helga 14.-16.okt. Landsmøtet er nå lagt til høsten.

26.sept blei 1.og 2. kandidatene til lokalvalget i 2023 valgt. Ordførerkandidat Johan Tønnes Løchstøer og varaordfører-kandidat Trine Jørgensen Dahll. Det lover godt med to så solide kandidater på toppen med tydelige profiler på det de vil kjempe for.

Tønnes og Solfrid var på perspektiv-seminar for kommunen i september, og dette ga oss lite lystelige perspektiver når det gjelder kommunens økonomiske situasjon sett i lys av befolknings-demografien.

8.november var Solfrid og Kenneth på nominasjonsmøtet til Telemark Venstre i Skien. Her er Trine, Solfrid og Tønnes på lista, men fra 17.plass og nedover. Noen av oss ga fra oss plasser lenger oppe til fordel for Unge Venstre representanter. Tønnes fikk heders-plassen; den siste på lista.

Pr. januar 2023 har vi kun 12 betalende medlemmer. Aina Hellstedt døde i juni 22. Fred med hennes minne. 3 medlemmer har flyttet til annen kommune. En av disse er Vibeke som var styremedlem.

Kragerø 25.januar 2023

Solfrid Rui Slettebakken