Hallstein Bjercke, Marit Kristine Vea og Julianne Ferskaug blir Venstres byråder

Venstres byråder Julianne Ferskaug (Sosial), Hallstein Bjercke (Finans) og Marit Vea (Miljø og samferdsel). Foto: Baard Salvesen, Foto: Baard Salvesen

I dag ble det nye byrådet i Oslo presentert i Borggården på Rådhuset, og Venstre er representert med hele tre byråder. Hallstein Bjercke blir finansbyråd, Marit Kristine Vea blir byråd for miljø og samferdsel og Julianne Ferskaug blir byråd for sosiale tjenester.

Alle tre har lang fartstid som bystyrerepresentanter i Oslo kommune og ser nå frem til å dra Oslo i en grønnere og mer liberal retning.

– Som finansbyråd skal jeg jobbe for at hver krone kommunen bruker gjør byen vår litt grønnere, litt friere og enda bedre for hele byen, sier Hallstein Bjercke.

Byrådsplattformen det nye byrådet skal styre på sørger for at Oslo får en forsterket klimapolitikk, flere parker, et sammenhengende sykkelveinett over hele byen og lavere kollektivpriser. Marit Kristine Vea blir nå byens øverste leder i dette arbeidet.

– Natur- og klimakrisen er de største utfordringene vi står ovenfor, og Oslo skal være en internasjonal foregangsby i dette arbeidet. Vi må ta ansvar lokalt for å kutte klimagassutslipp, og ta vare på naturen rundt oss. Jeg skal jobbe for å gjøre det enkelt for Oslos befolkning å ta miljøvennlige valg, og sørge for at klima og miljø er en gjennomgående prioritet i alle byrådets beslutninger.

Julianne Ferskaug skal lede arbeidet med å styre og forbedre Oslos sosiale tjenester. Kommunens arbeid for å gi alle mulighet til å leve gode liv til er en av byrådets viktigste oppgaver. Med mer internasjonal uro, flere mennesker på flukt, og en økende andel av sårbare mennesker i Oslo, vil dette feltet bli enda viktigere i årene fremover.

– Oslo skal være en mer inkluderende by og ha plass til alle. De som trenger hjelp, skal få hjelp. Vi skal ta imot flere flyktninger, og sørge for at folk føler seg hjemme og velkommen i Oslo. Byrådet skal føre en kunnskapsbasert og fordomsfri ruspolitikk, og sørge for at de som sliter får støtte, behandling og tak over hodet.

Den fullstendige plattformen for det nye byrådet kan leses her.

Venstre gratulerer de nye byrådene og ser frem til at hovedstaden går i en blågrønn retning de neste fire årene.

Det fullstendige byrådet er:

• Byrådsleder: Eirik Lae Solberg (H)
  • Finansbyråd: Hallstein Bjercke (V)
  • Byråd for miljø og samferdsel: Marit Kristine Vea (V)
  • Byråd for byutvikling: James Stove Lorentzen (H)
  • Byråd for sosiale tjenester: Julianne Ferskaug (V)
  • Byråd for helse: Saliba Andreas Korkunc (H)
  • Byråd for utdanning: Julie Midtgarden Remen (H)
  • Byråd for kultur og næring: Anita Leirvik North (H)

Byrådssekretærer:

For byråd for finans

• Kristin Dubland Marken