Oslobudsjettet 2024 tar Oslo framover

Gruppeleder Haakon Riekeles og finanspolitisk talsperson Eili Vigestad Berge, Foto: Privat

Den 13. desember ble Oslobudsjettet for 2024 vedtatt i bystyret. For første gang på åtte år får Oslo et blågrønt budsjett, og gjennomslagene er gjenkjennelig Venstre-politikk. Kollektivprisene blir lavere, byen blir grønnere, skolene får større økonomisk handlingsrom, og barn og unge får et bedre fritidstilbud.

Dette kommer hele Oslo til å tjene på, sier gruppeleder Haakon Riekeles.

– I 2024 reduseres prisen på månedskort for første gang på 15 år. Også den gangen var det Venstre som fikk det gjennom. Fra neste år blir månedskortet 150 kroner billigere, og i løpet av de neste fire årene skal prisen ned til 499 kroner. Dette gjør det både enklere for folk å velge grønt, og er samtidig et viktig tiltak for folks lommebok, sier Riekeles.

Utdanningspolitisk talsperson Anna Dåsnes, Foto: Baard Salvesen

Skolen gir barn en god start på livet, utjevner sosiale forskjeller og gir folk frihet til å forme sin egen fremtid. Å sikre barn og unge en god utdanning er derfor alltid en prioritet for Venstre. Anna Dåsnes sitter i kultur- og utdanningsutvalget, og er glad for at skolene satses på i budsjettet.

– At Osloskolen får mer tillit og økonomisk handlingsrom gjør at flere barn og unge får opplæringen og oppfølgingen de trenger. I budsjettet økes derfor grunnfinansieringen til skolene med 105 millioner kroner årlig. Arbeidet med å snu den uheldige utviklingen vi har sett under det rødgrønne byrådet, starter med dette budsjettet, sier Dåsnes.

Eili Vigestad Berge sitter i finansutvalget for Venstre, og var del av byrådspartienes delegasjon i budsjettforhandlingene med KrF og FrP. Vigestad Berge sier forhandlingene var konstruktive, og mener Venstre kom godt ut av den endelige budsjettavtalen.

– Det er mangel på kunstgressbaner over hele byen, og det avgåtte byrådet hadde neglisjert dette fullstendig i budsjettet vi arvet. At vi i budsjettavtalen setter av 61 millioner kroner til kunstgressbaner på Grefsen, Trasop og to baner på Muselunden, er derfor et gledelig tiltak for å bedre situasjonen for idretten.

Å komme frem til en budsjettavtale innebærer også at partiene må komme frem til enighet som ivaretar hverandres kjernesaker. Vigestad Berge er godt fornøyd med løsningene de kom frem til i forhandlingene.

– At avtalen inkluderer mer penger på eldre og veivedlikehold mener vi er bra for folk og bra for Oslo. Oslo skal være verdens beste by å bli gammel i, og vi kan ikke fortsette å la veiene forfalle slik de har gjort de siste åtte årene.

I budsjettet styrkes også flere tiltak for sårbare grupper i Oslo. Skolehelsetjenesten, rask psykisk helsehjelp og SiO psykisk helse får økt tildeling. Det er satt av midler til å sette i gang arbeidet med å etablere et kvinnehelsehus i Oslo. Støtten til helsestasjon for kjønns- og seksualitetsmangfold (HKS) økes. Det tildeles over 14 millioner kroner mer til organisasjoner som hjelper dem som har det vanskeligst i tiden vi er i, som Frelsesarmeen, Fattighuset og Fontenehusene. Og det settes av ytterligere 20 millioner kroner mer til universell utforming, slik at Oslo blir mer tilgjengelig for alle.

Allerede etter én måned i byråd går Oslo altså flere viktige skritt i den grønnere og mer liberale retningen Venstre gikk til valg på får få måneder siden. Det lover godt for resten av bystyreperioden!

Bystyrets budsjettvedtak for 2024 kan leses på kommunens hjemmesider.