Venstre og EU

Foran Venstres landsmøte i Stavanger i slutten av april er det knyttet stor spenning til hva Venstre lander på i spørsmålet om norsk medlemskap i EU. Lars Sponheim har varslet at han vil bekjentgjøre sitt syn på landsmøtet. I utkastet til stortingsvalgprogram, som landsmøtet skal vedta, foreligger to alternativer, et klart ja-til-EU og et klart nei-til-EU. Venstre er et parti som er delt på midten i dette spørsmålet. På landsmøtet for fire år siden ble det et hårfint flertall for nei-til-EU. I Venstre er det rom for begge synspunkter, skriver Geir Stave, leder i Buskerud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Eksempelvis har Oslo to stortingsrepresentanter, Odd Einar Dørum og Trine Skei Grande, et klart nei-standpunkt, mens det blant Oslo Venstres 900 medlemmer er et overveiende og like klart ja-standpunkt.

Min personlige overbevisning er at norsk medlemskap i EU er til beste for landet. Jeg vurderer spørsmålet om EU-medlemskap ut i fra tre spørsmål, hvor jeg svarer ja på alle tre:
•Vil Norge tjene økonomisk, kulturelt, sosialt, politisk på et medlemskap?
•Ivaretar EU, som et internasjonalt samarbeidsorgan, demokratiske, nasjonale og menneskerettslige hensyn?
•Er EU et egnet virkemiddel til å fremme global fred, miljøvern, sosial rettferdighet?
Til hvert av spørsmålene er det mulig å lage store utredninger, det går for langt å diskutere disse her.

Geir Stave er leder i Buskerud Venstre

Foto: Tove Kristiansen

På Buskerud Venstres årsmøte falt mitt forslag, knepent, om ikke å ha en klar ja- eller nei-tekst i programmet om EU. Isteden valgte årsmøtet å gi sin støtte, igjen med et knepent flertall, til teksten som sier ja til EU. Slik "ja-teksten" er utformet i utkastet til nytt stortingsvalgprogram, der det står "Derfor mener Venstre at Norge bør søke om medlemskap i EU.", opplever jeg som meget sterk. Dette er et spørsmål hvor mange viser et stort engasjement, og vi bør derfor legge opp til bred samfunnsdebatt og som må avgjøres i en folkeavstemning.

På landsstyret 4.-6. mars støttet jeg et benkeforslag om å gå inn for folkeavstemning, både om Norge skal sende søknad og om Norge skal bli medlem. Det var en tekst veldig mange ja-folk støttet, nettopp fordi den la vekt på at partiet ikke kan ta en førende rolle ved aktivt ønske å søke medlemskap.

I uken etter tok en gruppe ja-medlemmer initiativ til å foreslå en tilsvarende "moderat" ja-til-EU-tekst, som også la vekt på at en folkeavstemning skal avgjøre både spørsmålet om Norge skal innlede forhandlinger med EU og om Norge skal bli medlem i EU. Dette er en tekst jeg kan slutte meg til, og den er i samsvar med Buskerud årsmøtets vedtak, se endringsforslaget:

"Et norsk medlemskap i EU vil øke Norges påvirkningskraft på EUs beslutninger og dermed styrke det norske demokratiet. Medlemskap i EU vil også kunne bidra til at Norge får mer innflytelse på arbeidet med å løse de store internasjonale utfordringene vi står overfor. Derfor mener Venstre at Norge bør søke om medlemskap i EU.

Venstre samler både tilhengere og motstandere av norsk EU — medlemskap, og partiet skal ikke være en del av en kampanjeorganisasjon verken for ja- eller nei-siden.

Det er et ufravikelig prinsipp for Venstre at spørsmålet om EU-medlemskap bare kan avgjøres av Stortinget etter en ny folkeavstemning. Både spørsmålet om eventuelle forhandlinger med EU om medlemskap, og en eventuell ferdig forhandlet avtale må legges fram for det norske folk i to separate folkeavstemninger. Utfallet av disse vil være bindende for Venstres stortingsrepresentanter."

Forslagsstillere: Hans Antonsen, Hallstein Bast, Alfred Bjørlo, Inger Johanne Bjørnstad, Jonas Eilertsen, Synnøve Handeland, Jan Kløvstad, Torbjørn Kolås, Eva Kvelland, Guri Melby, Lars Henrik Paarup Michelsen, Saynab Mohamud, Lars Peder Nordbakken, Ulla Nordgaarden, Kåre Pettersen, Sanna Sarromaa, Anne-Britt Skjetne, Torild Skogsholm, Geir Stave, Markus Sørensen, Borghild Tenden, Arnt Gunnar Tønnesen og May-Britt Vihovde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**