Uttalelse: Kompetanseløft i barnehagene

– Storsatsingen på utbygging av barnehageplasser har gitt gevinst i form av kvantitet, men kvalitetsaspektet har samtidig blitt forsømt, uttaler årsmøtet i Oslo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Barn i båt på Sørlandskysten

Foto: Dag Vige

Kompetanseløft i barnehagene

Siden barnehagereformen ble innført i 2004, har Oslo fått nesten 200 nye barnehager. Over 30.000 Oslo-barn mellom 1 og 5 år går nå i barnehagen. Storsatsingen på utbygging av barnehageplasser har gitt gevinst i form av kvantitet, men kvalitetsaspektet har samtidig blitt forsømt.

Oslo manglet i 2008 over 600 førskolelærere, og stadig flere ansatte i stillinger som styrere og pedagogiske ledere får dispensasjon fra krav om pedagogisk utdanning. Vi finner også mange ufaglærte i stillinger som assistenter i barnehagen, disse må i større grad få muligheten til å styrke sin kompetanse gjennom tilbud for etter- og videreutdanning i regi av kommunen.

Barnehagen er en viktig integreringsarena for barn med annet morsmål enn norsk. Språk er viktig for å lykkes på skolen og i samfunnet. Språkstimulering forutsetter imidlertid at tilstrekkelig mange av de ansatte behersker og bruker norsk, og at det i barnehager med mange barn med annet morsmål er et særlig fokus på språkutvikling.

Venstre vil:
– styrke satsingen på førskolelærerutdanning på nasjonalt nivå, og samtidig rekruttere førskolelærere fra andre land
– styrke kommunens tiltak for videreutdanning innen småbarnspedagogikk
– ta initiativ til et forpliktende samarbeid mellom kommunen og utdanningsinstitusjonene i Oslo om utdanning av flere førskolelærere
– vektlegge språkkompetanse og tilby norskskolering til alle ansatte i barnehagene
– opprettholde kravet om vandelsattest for alle ansatte i barnehager, og kreve to års karenstid for søkere som ikke kan vise gyldig vandelsattest fra annet hjemland enn Norge
– foreslå at det utarbeides konkrete planer for å styrke det faglige miljøet i bydelene
– styrke tilbud om systematisk videreutdanning og kompetanseheving for alle ansatte i barnehagen
– øremerke midler til barnehager med særlige utfordringer i forhold til språkstimulering

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**