Et program for integrering – vedtatt på Oslo Venstres årsmøte 2010

Norge skal være et åpent og inkluderende samfunn preget av mangfold og liberale holdninger. Venstre bygger sin politikk på at alle borgere har de samme rettigheter og plikter. Det innebærer også at samfunnet har et ansvar for å legge til rette for at alle innbyggere uavhengig av etnisk bakgrunn sikres like muligheter til å ta del i samfunnslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre mener at innvandrere gir et viktig bidrag til det norske samfunnet, både gjennom sin arbeidsinnsats og ved å tilføre kulturimpulser fra hele verden. Venstre ser det som viktig å videreutvikle dette fellesskapet og aktivt motvirke at mennesker som kommer til landet blir stående utenfor samfunnets fellesskap med de negative konsekvensene dette medfører for den enkelte og de samfunnsøkonomiske kostnadene dette representerer.

Venstre vil ha en integreringspolitikk som bygger på at alle som kommer til landet og som har forutsetninger for det, skal delta i arbeidslivet og dermed får muligheter til å skape et nytt fundament for seg og sin familie. Vi vil også at flest mulig innvandrere og minoriteter deltar i politikken, kulturlivet og i frivillig virksomhet. Venstre vil derfor styrke og forbedre introduksjonsprogrammene, spesielt når det gjelder norskopplæring og vil gjøre det enklere å få godkjent utdanning fra andre land.

Venstre vil ha en integreringspolitikk som tydelig markerer at det norske samfunnet er bygd på rettsstaten, demokratiske normer og verdier som organisasjonsfrihet, ytringsfrihet, ikke-diskriminering og religionsfrihet. Det skal være en forventning til at alle som ønsker å være en del av det norske samfunnet respekterer og følger dette verdigrunnlaget.

Kriminalitet må bekjempes uavhengig av hvilke borgere som begår lovbruddene. Kriminalitet må forebygges ved at ungdom ikke blir gående uten oppfølging, og slik sett blir sårbare for rekruttering. Man må legge vekt på å ikke straffe grupper for individers forbrytelser. For å bekjempe organisert kriminalitet må det settes inn en større samordnet politiinnsats. Kriminaliteten blant asylsøkere undergraver tilliten til asylinstituttet.

Arbeidslivet
For mange er arbeidsplassen er den viktigste sosiale arenaen utenom familien. Det private næringsliv har en langt høyere andel med minoritetsbakgrunn enn offentlig sektor.

Venstre vil
Ta initiativ til nettverksbygging for studenter ved UiO, HiO og BI med den hensikt at minoriteter for en lettere inngang til arbeidslivet.
Gjøre Oslo kommune til en offensiv arbeidsgiver ovenfor minoriteter med en bevisst holdning til rekruttering og ansettelser.
Ta i bruk anonyme søknader i kommunen for å hindre diskriminering i arbeidsmarkedet.
Ta initiativ til en mentorordning i arbeidslivet for høyt utdannede innvandrere på vei ut i arbeidslivet.
Gi asylsøkere mulighet til å arbeide fra dag èn slik at de raskere kommer inn i integreringsprosessen.
Gjennomgå kravene for godkjenning av videregående og høyere utdanning slik at det blir enklere å få godkjent utdannelse fra et annet land.
Myke opp arbeidsmiljølovens bestemmelser om midlertidig ansettelse og stillingsvern for å gjøre arbeidsgivers risiko ved ansettelser mindre enn i dag.

Språk og kultur
Språk og gjensidig kulturforståelse er nøkkelen til integrering. Få innvandrere vil beherske norsk etter fullført norskkurs. Derfor er det viktig med uformell språktrening og uformelle nettverk som stimulerer språkutvikling og integrering. Deltakelse i frivillige organisasjoner er en viktig fellesarena for språkutvikling og integrering. Det er også avgjørende at barn lærer godt norsk de første årene på skolen.

Venstre ønsker å stimulere til integrering ved å styrke frivillige organisasjoner som retter sitt arbeid både mot minoriteter og majoritetsbefolkningen. Organisasjonsdeltagelse er en måte å lære demokratiske spilleregler på og mangfoldet bør gjenspeiles i organisasjonene som jobber for integrering.

Venstre vil bygge opp om fellesarenaer i bydelene. Vi ønsker et romslig og bredt kulturtilbud.

Venstre vil
Ta initiativ til en gjennomgang av opplæringstilbudet for alle som får fast opphold i Norge. Dette gjelder både norskopplæring og godkjenning/kvalifisering for ulike arbeidsoppgaver.
Gi økt støtte til kommuner som tilbyr språktrening og gratis kjernetid i barnehager for barn som har dårlige norskkunnskaper eller svake språklige ferdigheter.
Gi økt støtte til bydeler med høy andel minoritetsspråklige barn til økt pedagogtetthet og til rekruttering av fagpersoner med spesialpedagogisk kompetanse innenfor flerkuturell pedagogikk og til rekruttering av kvalifiserte førskolelærere generelt.

Skolen
Et av de viktigste tiltakene for å skape integrering og motvirke sosiale skillelinjer i samfunnet, er å gi alle barn og unge et godt og likeverdig skoletilbud. Venstre tar som utgangspunkt at alle elever møtes på samme grunnlag. Det skal ikke være slik at elevene deles inn i grupper etter etnisk bakgrunn. Skolen skal gi tilpasset undervisning til alle, utifra den enkelte elevs forutsetninger. Dette krever systematisk arbeid med kartlegging, tilrettelegging og oppfølging av læringsresultatene.

Venstre vil
Gjennomgå organiseringen av alle skoler med spesielt høy minoritetsandel for å sikre at skolene er organiseres slik at de har nødvendige ressurser til å kunne gi et optimalt og helhetlig undervisningstilbud. Tiltak som bør gjennomføres:
◦ Skolene skal ha en stilling (inspektør eller lignende) med spesielt ansvar for å ivareta samarbeidet hjem /skole
◦ Skolene skal ha lærere med spesialpedagogisk utdanning og lærere med nødvendige tilleggskunnskaper innenfor flerkulturell kommunikasjon
◦ Skolene skal ha tilstrekkelige ressurser til å kunne gi elever og foreldre grundig rådgivning i forbindelse med skole- og yrkesvalg
◦ Skolene skal ha en utvidet skolehelsetjeneste
At Osloskolen skal være tydelig i formidlingen av verdier som frihet, likeverd, likestilling, ytringsfrihet og respekt for andre, og finne arbeidsformer som engasjerer elevene. Skolene skal ha skolebibliotek med et bredt tilbud og kompetent bemanning.
Gjennomgå opplegget for mottaksklassene, spesielt på ungdomstrinnet.
Gi kulturkunnskap og kulturarbeid større plass i skolen. Det skal være rom for elevene å utvikle kultur som er knyttet til deres bakgrunn. Samtidig skal skolene være gode formidlere av norsk kultur og de møteplasser som vi har i det norske samfunnet.

Last ned dokumentet som pdf her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**