Budsjett 2013: Flere sykkeltraseer og ladeplasser

Byrådet i Oslo foreslår å bruke 148 millioner kroner på sykkeltiltak i 2013. Satsningen innebærer blant annet flere sykkeltraseer, sykkelparkering i sentrum og styrket vintervedlikehold av sentrale strekninger. Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen sier at satsningen viderefører byrådets prioritering av gateareal, hvor gående, syklende og kollektivtrafikken gis forrang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

- - Byrådet vil utarbeide en helhetlig sykkelstrategi for Oslo kommune, sier byråd Ola Elvestuen.

– – Byrådet vil utarbeide en helhetlig sykkelstrategi for Oslo kommune, sier byråd Ola Elvestuen.

– I 2013 vil vi ferdigstille sykkelstrekningene fra Haugerudveien til Trosterud og i Sognsveien fra Vestgrensa til Ullevaal stadion. I tillegg vil vi begynne arbeidet med sykkelveier i Torggata og Korsgata, sier Elvestuen, og understreker at også andre tiltak utover bygging av traseer har høy prioritet.

– Byrådet vil utarbeide en helhetlig sykkelstrategi for Oslo kommune, hvor man blant annet vil se på trygghetsskapende tiltak som tilrettelegging i kryss, farget belegg på sykkelfelt og informasjonskampanjer. Sykkelprosjektet har en sentral rolle for å få til en mer offensiv satsning og tydelige prioriteringer, og vi kommer til å videreføre dette prosjektet i 2013, direkte under byrådsavdelingen, sier Elvestuen.

Tilrettelegging for el-bil
Også el-biler er et viktig bidrag til reduserte klimautslipp og bedring av luftkvaliteten i Oslo. Byrådet foreslår derfor å doble målsetningen om etablering av ladestasjoner for el-biler, fra 100 til 200 i året. I tillegg settes det av 2 millioner kroner til fyllstasjoner for hydrogenbiler.

– Oslo er verdens el-bilhovedstad, med flest ladestasjoner pr. innbygger i hele Europa. Det er i dag 500 ladeplasser for el-biler i Oslo, og med den styrkede satsningen vi nå foreslår, vil dette tallet være doblet allerede i 2015, sier Elvestuen, som gleder seg over at stadig flere benytter seg av kommunens tilbud om gratis lading etter å ha kjøpt egen el-bil.

– Det er viktig å huske at kommunen spiller en viktig rolle i teknologiutviklingen på dette feltet. Oslo kommune bruker stadig flere el-biler i egen virksomhet, og når vi samtidig gjør det enklere for privatpersoner å bruke el-bil i hverdagen, bidrar dette til at det blir mer kommersielt attraktivt for bilprodusenter å satse på utslippsfrie alternativer. Vi har allerede satt fem hydrogenbusser i daglig drift mellom Oslo og Oppegård, og i 2013 begynner vi innfasingen av krav om nullutslipp eller klimanøytralitet for alle busser som betjener ruter i Oslo, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**