Statsbudsjettet 2009: Venstre satser mer på jernbanen

I Venstres alternative statsbudsjett øker Venstre satsingen på Østfoldbanen og jernbanen i Osloområdet med i alt 210 millioner kroner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Det er viktig for Venstre å satse mer på Østfoldbanen fordi kapasiteten i dag er sprengt. Det fører til store forsinkelser og innstillinger. Banen knytter Norge sammen med resten av Europa og er svært viktig for mange pendlere. Den må derfor bygges ut med dobbeltspor gjennom hele Østfold, og vi prioriterer først å få planlagt flaksehalsene gjennom byene.

Tønsberg jernbanestasjon

Foto: Kåre Pettersen

Forslaget til økt satsing er blant annet en oppfølging av NSBs satsing på nye innkjøp av tog der NSB legger opp til såkalte rullende fortau — så hyppige avganger at rutetabellen blir overflødig — dersom staten får på plass en mer moderne infrastruktur.

Venstre foreslår også en ekstraordinær bevilgning på 100 millioner kroner til tiltak mot forsinkelser på jernbanenettet i Osloområdet, noe som også kommer trafikantene på Østfoldbanen til gode (hvor lokaltoget til/fra Moss som hovedregel går gjennom Oslotunnelen).

– Vi må få slutt på alle forsinkelsene og det haster med flere tiltak for å løse disse problemene. Tålmodigheten til de reisende er snart slutt. Det opplever jeg som pendler selv, sier Sindre W. Mork, leder i Østfold Venstre.

Venstres satser på fornying og modernisering av den eksisterende infrastrukturen. Flere peker på at de mange gode jernbaneprosjektene som i dag ligger på vent også er en viktig forutsetning for å satse på høyhastighetstog i fremtiden.

I forbindelse med Venstres alternative budsjett prioriterer Venstre følgende prosjekter:
60 mill. kroner – Byggestart Ski stasjon
25 mill. kroner – Planlegging dobbeltspor Sandbukta-Moss
25 mill. kroner – Planlegging dobbeltspor Onsøy-Halden
100 mill. kroner – Tiltak mot forsinkelser i Osloområdet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**