God velferd krever mer til kommunene

Venstre ønsker mer behandling, bedre pleie og mer omsorg i folks nærmiljø. Dette er grunnlaget for Venstres velferdsreform. Kommunene må styrkes for å bli en større del av offentlig sektor. Venstre vil øke kommunenes andel av de offentlige kronene fra dagens 40 prosent til 55-60 prosent.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Dette er den enkleste og mest effektive måten å styrke de kommunale helse- og omsorgsoppgavene. Det forslaget som regjeringens samhandlingsreform hittil har skissert, er ikke nok til å sikre bedre tjenester nærmere der folk bor. Dette underbygges av en rapport Agenda har utarbeidet for kommunenes egen organisasjon, KS.

Dersom reformen blir gjennomført slik regjeringen har foreslått, vil man fort ende opp med krangel om ansvar og finansiering. Helseministeren har sagt at hun ønsker et bredt forlik om reformen. Det er klokt dersom den skal bli livskraftig over tid. Da må utgangspunktet være å overføre mer resurser og flere oppgaver til kommunene slik at det kommer innbyggerne til gode der de bor.

Styret i Østfold Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**