Klimapolitikk må på skinner!

Akershus Venstre krever at nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski må prioriteres, samtidig må det settes av midler til fornyelse og oppgradering. Dette må til for å sikre en sikker og effektiv drift av lokaltogene i Akershus. Klimapolitikken må på skinner! Uttalelse fra Akershus Venstres årsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Akershus Venstre krever at dobbeltspor mellom Oslo og Ski må prioriteres.

Klimapolitikk må på skinner!
Akershus Venstre krever at nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski må prioriteres, samtidig må det settes av midler til fornyelse og oppgradering av togmateriell og teknisk utstyr. Dette må til for å sikre en sikker og effektiv drift av lokaltogene i Akershus. Klimapolitikken må på skinner!
Den nylig inngåtte Klimaavtalen forplikter oss til å være et såkalt karbonnøytralt samfunn i 2030. Det er politisk ønske om at kollektive løsninger skal velges framfor bilbruk. Over 60 prosent av CO2-utslippene kommer fra biltrafikk i fylket. Med den sterke befolkningsveksten i Akershus, vil ikke utslippene reduseres dersom befolkningen ikke får gode, alternative transportløsninger. Kommunenes bridrag må være å prioritere utbygging ved stoppesteder på jernbanen og legge til rette for innfartsparkering og gode og trygge sykkelveier.

Klimaavtalens politiske vyer lar seg derfor ikke gjennomføre når nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er foreslått fjernet fra Nasjonal Transportplan. Denne strekningen går allerede på 120 prosent av sin beregnede kapasitet, og pendlerne opplever hyppige feil og mangler som fører til stopp og forsinkelser i togtrafikken. Toget er statens ansvar og er en forutsetning for en vellykket Oslopakke 3.

Inter-City togtilbudet må oppgraderes med både skinnegang og materiell. Dette er nødvendig for å redusere bilbasert gjennomgangstrafikk i Akershus.

Nytt dobbeltspor til Ski er gjennomføringen av det vedtatte Inter-City triangelet. I forbindelse med Nasjonal Transportplan som skal vedtas våren 2009, må det legges til rette for nye høyhastighetsbaner i Sør-Norge og til Stockholm og Göteborg.

Se også de andre uttalelsene fra årsmøtet:
Nei til datalagringsdirektivet!
Kunnskap og kompetanse må styrkes kontinuerlig
Nasjonal Transportplan, Miljøforlik og Oslopakke 3

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**