Bedre venterom på sosialkontorene

Venstre fikk gjennomslag i Oslobudsjettet 2006 for en oppgradering av venterommene ved sosialkontorene. I bystyrets møte den 28. mars ble oppgraderingen evaluert, og bystyrerepresentant Jennie N. Johnsen (V) holdt Venstres hovedinnlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jennie Johnsen

Foto: Oslo Venstre

SOSIALTJENESTENS VENTEROM

Av bystyrerepresentant Jennie N. Johnsen (V)

Ordfører.
Det er viktig at alle brukere av kommunale tjenester blir møtt på en god måte. Dette innebærer selvsagt at alle skal oppleve god service, få god informasjon og veiledning, og ikke minst få raske tilbakemeldinger på søknader og henvendelser.

Men også det fysiske miljøet er viktig, og det er her bystyreflertallet, med Venstre i spissen, i forbindelse med fjorårets budsjett fant det nødvendig å legge inn 5 millioner kroner i en ekstrapott som blant annet skulle gå til oppgradering av sosialkontorenes fysiske lokaler. Dette er ikke minst viktig av personvernhensyn. Folk som oppsøker sosialkontorene skal slippe å måtte føre en samtale uten at uvedkommende kan høre hva som blir sagt.

Vi har nå fått tilbakemelding fra byrådet i form av en byrådssak der det fremgår hvilke bydeler som er blitt tildelt penger til slike forbedringer av venterommene på sosialkontorene. Omlag 1,4 millioner kroner er blitt brukt på slike oppgraderinger, fordelt på i alt åtte bydeler, og i alle bydeler som fikk penger til dette formålet er utbedringstiltakene blitt gjennomført.

Dette er bra.

Men fremdeles gjenstår det mye. Undersøkelser viser at det fortsatt er stor variasjon mellom de ulike sosialsentrene, både med hensyn til kvaliteten på venterommene men også når det gjelder kvaliteten på den service som blir gitt. Én misfornøyd bruker av kommunale tjenester er én for mye, og Venstre vil derfor oppfordre byrådet til å overføre de uanvendte midlene som ble bevilget i forbindelse med fjorårets budsjett til årets budsjett.

På den måten kan restsummen på 3,6 millioner kroner bli brukt til ytterligere oppgraderinger, også i forbindelse med NAV-reformen, men også til å forbedre informasjonsservicen ved sosialkontorene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**