Ski Venstre vil ha et kombinert biogass- og varmeanlegg

Denne artikkelen sto på trykk i Østlandets Blad 10. november, og er et innspill fra Ski Venstre med tanke på å løse utfordringene vi får knyttet til deponiforbud av nedbrytbart avfall, underkapasitet på rensing av avløp, og ikke minst reduksjon av klimagasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Et kombinert biogass- og varmeanlegg i Ski

Ski må løse utfordringen med for liten kapasitet på kloakkrensing. Samtidig vil Regjeringen innføre et forbud mot å la bio-organisk avfall gå på søplefyllinga f.o.m. 1. juli 2009, det såkalte deponiforbudet. Noe må gjøres for å løse også den problemstillingen.

Ski Venstre mener løsningen kan ligge i et anlegg for produksjon av biogass og varme. Biogassen kan utnyttes til drivstoff eller til produksjon av elektrisitet. På den måten utnytter vi både kloakk og avfall som en ressurs til beste for Skis innbyggere — i stedet for å la det forbli et problem.

Et bærekraftig samfunn må kombinere forsvarlig forvaltning av jordens ressurser med verdiskaping og fortsatt vekst, skrev Teknologirådet i rapporten "Bærekraftig innovasjons- og teknologipolitikk" i 2005. I arbeidet med å få dette til, vil teknologi utvilsomt spille en nøkkelrolle. Ny teknologi kan blant annet fremme produksjon av energi fra fornybare energikilder, miljøvennlig transport av personer, samt resirkulering og gjenbruk av avfall. Mål som alle vil passe rett inn i en klimaplan.

I en "forsvarlig forvaltning av jordens ressurser", er klimaplanlegging viktig. Ski kommune skal få laget sin egen klimaplan om ikke lenge. Da mener vi et slikt anlegg må få sin naturlige plass i planleggingen av hvordan Ski kommune kan redusere sine klimautslipp. Selve gjennomføringen bør skje så snart som mulig. Utfordringene Ski kommune står overfor i en klimaplan, må ta høyde for både befolkningsvekst og myndighetspålagte restriksjoner i årene som kommer.

Et kombinert biogass- og varmeanlegg er derfor et columbi-egg, som kan bidra til å løse opp i mange utfordringer på en gang.

Ski Venstre v/Svein Kamfjord (leder) og Geir Hammer (gruppeleder)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**