Trafikksikkerhet i Nordbyveien

Hovedinnholdet i denne artikkelen sto på trykk i Østlandets Blad 3. desember.

Venstre ser med glede at Nordbyveien i Ski skal rustes opp. Det er særlig viktig for befolkningen på Hebekk og Finstad at det rustes opp for høyest mulig trafikksikkerhet. Samtidig er det viktig å ivareta interessene til de som blir mest berørt av forslagene til Vegvesenet – i forhold til utforming av hele veglegemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Når saken var oppe til behandling i utvalget for plansaker 4. desember, så var det bred politisk enighet om å redusere den totale bredden på veien i forhold til den planlagte utvidelsen til Vegvesenet. Derfor ble saken utsatt i påvente av en del spørsmål vi ønsker svar på fra Vegvesenet, som Planutvalget også ønsker skal være til stede neste gang saken behandles.

Trafikksikkerheten langs Nordbyveien er uholdbar for både gående, syklende og kjørende, og Follopolitiet viser til ulykker i sitt høringssvar. Nestenulykkene er det enda flere av, og selvopplevd for mange brukere av veien. I forbindelse med den offentlige høringen, så har det kommet inn gode innsigelser på forslaget som foreligger. Det dreier seg blant annet om at veien får en bredde som appellerer til fart og myke trafikkanter i en farlig blanding.

På 1970- og 80-tallet ble det ekspropriert grunn langs Nordbyveien, Vilbergveien og Gauselveien. Hensikten var å lage fortau som ledet myke trafikkanter inn til Gamleveien. Gamleveien ble stengt i hver ende og på midten, for å unngå biltrafikk. For Finstadbeboerne er atkomstveiene til sentrum Gamleveien, samt gang- og sykkelveien fra Finstad skole og langs Finstadbekken. De er dermed godt dekket.

Planutvalget vil likevel se på muligheten for hvordan Nordbyveien kan utformes på en slik måte t alle behov dekkes langs veien. Når man samtidig skal ta hensyn til beboerne langs veien, betyr det en nødvendig innsnevring av foreslåtte gang-, sykkel- og kjørefelt. Planutvalget avventer derfor en redegjørelse for mulighetsområdet fra Vegvesenets side.

Ski Venstre vil ha hastigheten satt ned til 40 km/t (m/vurdering av 30 km/t noen steder), og opphøyde gangfelt. I dag er det et problem at kjørende ikke stopper for gående. Tungtransport må forbys, og den har nå fått sin naturlige fartsåre i Søndre Tverrvei.

Vi er tilhengere av tiltak som reduserer fart og biltrafikk i Ski. Da må vi ikke legge til rette for bredere veier som gjør at kjøretøy og myke trafikkanter blandes ytterligere. De må skilles i størst mulig grad for å sikre både kjørende, syklende og gåendes sikkerhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**