Politisk regnskap 2007

Vi hadde et livlig kommunestyremøte den 29.11.06 med svar på høringsrunden om Den Norske stat og Den Norske Kirke. Det ble knapt flertall i Ski Kommunestyret for å skille stat og kirke. 21 for og 20 i mot. Ski Venstre gikk inn for å skille stat og kirke. I samme møte fremmet Venstre forslag om at idrettshallen på Langhus skulle komme som egen politisk sak i 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det siste ble nedstemt av AP, H, KRF og PP! I ettertid blir det likevel egen politisk behandling med en saksordfører fra FRP.

Vi hadde også dette året en konstruktiv budsjettbehandling med de samarbeidende partiene. Vi presset på sammen med SV for å få tilbakeført rådmannens økonomiske kutt i skolebudsjettene. Vi er Kulturskolens beste alliansepartner og har i hele økonomiplanperioden sørget for ekstra midler til Kulturskolen. Ellers er det "frivilligheten" som blir tilført midler, fortrinnsvis via Dugnadsfondet. For øvrig er det bred politisk enighet om de største utfordringene i Ski kommune. Skillelinjene mellom partiene oppstår i utbyggingssaker/utbyggingstakt og ressursbruken til fordel for de som faller helt utenfor, som sosialhjelpsmottakere, rusmisbrukere, psykisk vanskeligstilte og boligløse.

Da saken om salg av Grønlundveien 12 kom opp til politisk behandling, fremmet Ski Venstre blant annet forslag om at Krisesenteret kunne benytte boligen som mødrehjem. Subsidiert stemte vi for salg av eiendommen. Venstre fikk kun sine egne stemmer på primærforslaget, og valgte derfor å gå inn for salg av eiendommen. Videre ble saken om parkering i Ski sentrum behandlet. Gratis parkering etter kl.19 og gratis hele dagen på lørdager og søndager. 21 stemte for og 20 i mot. Venstre stemte for forslaget.

Ski Venstre fremmet i kommunestyret den 24.1 en interpellasjon, der vi kom med konkrete forslag til reduksjon av utslipp til vann og luft. Ski Venstre ønsket sine forslag inn i en miljøoppfølgingsplan for Ski Kommune. Nå var vi litt tidlig ute. Behandlingen av en miljøoppfølgingsplan kom på sakskartet den 28.2, så vi gjentok forslagene våre. Planen er fortsatt under utarbeiding.

I behandlingen av strategiplanen for Ski kommune, fremmet Venstre et forslag om at det under innledningen i planen beskrives et skille mellom politisk og administrativ styring av kommunen. Vi fikk kun støtte av FRP for dette, så forslaget falt. Når det gjelder utbygginger på Ski og i Langhus sentrum, så leverer Venstre hver gang forslag om utsettelse av alle store utbyggingsplaner i påvente av sentrumsplaner. Vi får med oss SV og SP på dette. Venstre fremmer også forslag om at alle fremtidige næringsområder må legges i tilknytning til motorveier og jernbane. Dette har knappeste flertall. AP, KRF og SV er imot.

I forbindelse med regnskapsoverskuddet i Ski kommune fremmet Venstre flere gode forslag og fikk gjennomslag hos våre samarbeidspartnere, for derigjennom å sikre flertall for mer penger til barnevern, mer penger til dugnadsfondet, ressurser til Follo omsorgsboliger og kjøp av flere sykeshjemplasser, samt en kjempeflott sak med å sette av penger til innkjøp av en buss til Verkstedvegen skole. Den bussen de hadde var fullstendig til nedfalls, så gleden har vært stor etter at de nå har fått bussen.

En morsom sak den 28.3 angående innkjøp av en liten lastebil til Ski Kommuneskoger, var at det ble knappest mulig flertall for at bilen skulle være mest mulig miljøvennlig. AP, H og FRP var delt. I samme møte fremmet Venstre forslag om ingen utsettelse av omsorgsboligene på Mork. Dette ble nedstemt av AP og H som mente at prosjektet var blitt for dyrt.

Motorcross saken ruller sakte videre. I behandlingen av reguleringsplanen i kommunestyret den 20.6 fremmet Venstre forslag om at det ikke skulle være strengere restriksjoner på kjøring enn det som fremgår av gjeldende kommunale retningslinjer når det gjelder ro og orden. Det vil si ingen kjøring mellom kl.23.00 og 07.00. Vi fremmet også et oversendelsesforslag på at gangveiene i området legges inn i gang- og sykkelveiene på Regnbuen industriområde.

I saken om Vevelstad Ungdomskole støttet vi forslag om salg av eiendommen med unntak av svømmehall og gymsal delen. Vi fremmet forslag om at vi kunne være med å vurdere salg av hele området, hvis kjøper/utbygger vil bygge ny svømmehall og idrettshall i tilknytning til Haugjordet Ungdomsskole. Venstre sitt forslag ble gjort om til oversendelsesforslag.

Rådmannen er opptatt av å få fortgang i det vi kaller "saksordførerinstituttet", som vil si at en politiker får i oppdrag å utarbeide en sak sammen med saksbehandler i administrasjonen og fremlegge saken først for utvalget og dernest kommunestyret. Lisbeth er saksordfører for "boliger for vanskeligstilte" og "kommunedelplan for kultur". Ingen av sakene har blitt fremlagt for kommunestyret enda, så Lisbeth må belage seg på gjestopptreden, både i utvalget som får navnet Tjenesteutvikling, samt kommunestyret.

Etter ferien ble høring angående ny marka lov behandlet. Ski Venstre fremmet forslag om at alle veier og boligområder som ligger innenfor marka tas ut av marka områdene. Når det gjelder veier, skal rødmerket sone ved siden av veiene ut av marka. Venstre fikk knappest mulig flertall for forslaget sitt.

Ski, den 30. oktober 2007

Geir Hammer Lisbeth Bøhler