Etterlyser prøveresultater

Venstre etterlyser nå skolenes resultater fra de nasjonale prøvene. – Vi må vite hvor problemet ligger hvis vi skal kunne gjøre noe med det, sier Kjell Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– De nasjonale prøvene viser at våre skoler ligger på kunnskapstoppen, sier Kjell Veivåg. – Det skal vi glede oss over, og det skal vi rose våre lærere for, selv om vi vet at det er et stykke igjen til de resultatene vi har satt oss som mål.

I bystyremøtet onsdag etterlyste han resultater fra de nasjonale prøvene.

Kjell Veivåg

Foto: Sveinung Bråthen

– Det er definitivt forskjeller mellom Oslo-skolene. Vår oppgave som politikere er å bidra til at denne forskjellen blir stadig mindre. For å gjøre det, må vi ha kunnskap, derfor er det helt sentralt at resultatene fra de nasjonale prøvene blir gjort kjent og vi får vite hva som er status.

På spørsmål fra Veivåg svarte skolebyråd Torgeir Ødegaard at han gjerne offentliggjør resultatene, men at underlagsmaterialet foreløpig ikke er frigitt fra utdanningsdirektoratet.

Kjell Veivåg er skuffet over at det ser ut til at regjeringen vil holde prøveresultatet fra enkeltskoler hemmelig.

– Da en presset statsråd i går måtte erkjenne at Oslo gjør det bra på dette området, så la han i følge referatene til: "men det er store forskjeller mellom øst og vest i Oslo". Med andre ord, en statsråd som er mot offentliggjøring av skoleresultater, syntes det var viktig å få frem dette poenget. Det kan god være at statsråden har rett, men hvis vi skal få gjort noe med det må vi ha resultatene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**