Nok retorikk – tid for handling

Beskjeden til statsministeren og utdanningsministeren er krystallklar: Skolen trenger konkrete tiltak. Det hjelper ikke med retorikk i nyttårstalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Skal vi heve kvaliteten i skolen kreves det konkrete tiltak, sier Oslo Venstres skolepolitiker Kjell Veivåg. Han etterlyser handling fra regjeringen. Lærernes posisjon må styrkes, både når det gjelder kompetanse og status. Oslo innfører lærerløftet i 2008 og nå venter vi bare på regjeringen. Dette var hovedinnholdet i Kjell Veivågs innlegg på fagpedagogisk dag ved Universitetet i Oslo.

– Regjeringen må følge opp Venstres forslag og innføre et kompetanseår nå. Det er helt feil etter Venstres mening å bruke pengene til å utvide skoledagen, når vi trenger dem til kvalitetshevende tiltak.

Kjell Veivåg etterlyser målrettet satsing på kompetente lærere.

Foto: Sveinung Bråthen

Hovedtema på årets fagpedagogiske dag ved UiO var resultatene fra den siste Pisa-undersøkelsen. I sitt innlegg viste Kjell Veivåg til debatten i etterkant av den store skoleundersøkelsen da han var byråd i Oslo i 2002. Den gangen viste resultatene at svært mange elever lå under kritisk grense i lesing. Konklusjonen ble da at det viktigste vi kunne gjøre var å sette tydelige læringsmål og å heve kompetansen hos lærerne. I ettertid har dette vist seg å gi gode resultater.

Veivåg sa at første steget mot kunnskapsskolen, er at vi kjenner status og våger å snakke om det som går bra og det som går mindre bra. Så lenge statsråden og andre stikker hodet i sanden når spørsmålet om offentliggjøring av resultatene kommer opp, har norsk skole et stort og helt grunnleggende problem.

Han understreket behovet for tydelige læringsmål og for å holde trykk på læring, og pekte på nødvendigheten av å gi lærerne bedre arbeidsforhold, spesielt er det behov for å redusere byråkratiet. Veivåg minnet om hvor viktig det er å utvise ledelse i skolen. Det gjelder ikke bare for rektor, men også for læreren i klasserommet.

– Skolene, både i Oslo og ellers, skal gi et likeverdig tilbud. Men det blir meningsløst å si at de skal være like. Skolene må ha frihet til selv å utforme sin strategi, sine planer og sitt arbeidsopplegg, herunder møte kravet om tilpasset undervisning. Men skolenes frihet får bare mening når de også må rapportere sine resultater.

Kjell Veivåg la også vekt på at det snakkes pent om skolen. — I mange år har en rekke debattanter brukt ord og uttrykk som bare er egnet til å gi et negativt bilde av skolen. Rydd bort disse holdningene og omtal skolen med den respekt den fortjener, sa Veivåg.

Han avslutet med å sitere Karin Eger, rektor ved Gamlebyen skole, Hun er en sterk tilhenger av læringsmål og trykk på læring, men hun sier at "dette må blandes med medmenneskelighet og omsorg".

— I all sin enkelhet minne det oss om at kunnskapsskolen bare kan bygges dersom vi også ivaretar de sosiale oppgavene som skolen har i vårt samfunn. Det sier oss samtidig noe om hvor kompleks, utfordrende, men også spennende lærerrollen er, sa Kjell Veivåg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**