Kritisk til bygningsinstruks

Gjeldende retningslinjer for nybygg og rehablitering av skolebygg i Oslo legger opp til at alle skoler skal bygges om til baseskoler. Venstres bystyregruppe er kritisk til at skolene bindes opp til en bestemt organisasjonsform.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kjell Veivåg

Foto: Sveinung Bråthen

Kjell Veivåg er nestleder i kultur- og utdanningskomiteen og bystyrerepresentant for Venstre. Han har tatt opp spørsmålet om utformingen av nye og rehabliterte skoler med skolebyråden.

– Vi må passe oss for å binde alle skolene opp til en bestemt organisasjonsform, sier Veivåg. – Det er viktig at innføring av baseorganisering skjer i forståelse med det pedagogiske personalet.

I brevet som Venstres bystyregruppe har sendt til byrådet, pekes det på at lærerne ved flere Oslo-skoler protesterer mot det som oppfattes som en rigid og lite fleksibel norm for nybygg.

– Det er foreløpig ikke kommet frem entydig dokumentasjon på at skoler med baseorganisering har bedre læringsresultater enn skoler med tradisjonelle klasserom, sier Kjell Veivåg. – Flere av de eldre skolene som nå bygges om har dessuten en bygningsstruktur som innebærer at løsningene ikke blir så helhetlige som de kunne ha blitt i et nybygg.

Her er brevet som Venstres bystyregruppe har sendt til byrådet:

Byrådsavdeling for kultur og utdanning
Rådhuset
N – 0037 Oslo

Att: Byråd Torger Ødegaard

Baseorganisering ved nybygg/rehabilitering av skoler

Venstres bystyregruppe viser til at det ved flere skoler som er under rehabilitering i Oslo har oppstått diskusjon om hvorvidt det er riktig med baseorganisering. Det har flere steder vært tildels stor motstand fra såvel skoleledelse og pedagogisk personale mot innføring av baseskoler. Så vidt vi forstår gjennomføres rehabiliteringsarbeidene i samsvar med en veileder med vedlegg fra februar 2007 «Krav og forventninger til skoleanlegg i Oslo kommune» som entydig forutsetter at skolene skal bygges om til baseskoler.

Venstres bystyregruppe vil understreke at det så langt ikke synes å være noe som tilsier at skoler med baseorganisering gir bedre læringsresultater enn skoler som velger andre organisasjonsformer som f.eks. tradisjonelle klasserom. Vi mener derfor at spørsmålet om valg av organisasjonsform bør vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle og at det bør skje i et nært samarbeid med det pedagogiske personalet.

I Aften den 7. januar 2008 fremgår det at en rekke skoler nå avviser innføring av baseorganisering. Venstres bystyregruppe er i tillegg kjent med protester og innsigelser ved flere andre skoler:
Ved Marienlyst skole er det kommet tydelige innsigelser mot at skolen bygges om til ren baseskole fra såvel skoleledelse, pedagogisk personale og foreldre.
Ved Tåsen skole ble det i desember sendt ut en bekymringsmelding fra lærerne, som ikke har fått mulighet til å påvirke Utdanningsetatens avgjørelse om at skolen skal gå over til baseorganisering. Kun 40 prosent av lærerne ved Tåsen skole sier at de regner med å fortsette i sine stillinger dersom skolen går over til å bli en ren baseskole.
Ved Grefsen skole ber skoleledelsen om at hver basisgruppe/klasse får sitt eget klasse-/grupperom.

Venstres bystyregruppe er bekymret for at pågående ombygginger og utbygginger ved flere skoler låser disse skolene til en bestemt organisasjonsform for mange år fremover. Vi vil spesielt påpeke at flere av de eldre skolene som nå bygges om har en bygningsstruktur som innebærer at løsningene ikke blir så helhetlige som de kunne ha blitt i et nybygg. Ingen er tjent med at det velges organisasjonsformer som ikke fullt ut lar seg gjennomføre, og som ikke sikrer best mulig vilkår for læring og tilrettelagt undervisning for elevene. Dersom det ikke er mulig å sikre et tilstrekkelig antall grupperom/arbeidsrom/klasserom for elevene i basen, må det være god grunn til å revurdere innføring av baseorganisering.

Venstres bystyregruppe ber på denne bakgrunn byrådet besvare følgende spørsmål:

Vil byrådet medvirke til at det kan foretas nødvendige justeringer i pågående og planlagte byggeprosjekter ved skolene, slik at byggene ikke binder skolene til én bestemt organisasjonsform?

Oslo, den 9. januar 2007

Venstres bystyregruppe i Oslo

Kjell M. Veivåg
Bystyrerepresentant og nestleder i bystyrets kultur- og utdanningskomité