16-åringer nektes stemmerett

Flertallet i bystyret avviste en prøveordning med 16-årig stemmerett ved kommunevalget i 2011. – Motstanden og argumentene som brukes vitner om at bystyreflertallet ikke tar ungdom på alvor, sier Oslo Venstres leder Toril Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bare Venstre, SV og Rødt støttet forslaget om et forsøksprosjekt med stemmerett fra fylte 16 år ved kommunevalget i 2011. Forslaget ble behandlet i bystyrets møte onsdag.

Toril Berge

Foto: Sveinung Bråthen

– 16-åringer har mange plikter, de kan få barn, de kan straffes og de må ta vanskelige avgjørelser om egne utdanningsvalg, sier Toril Berge. – Det er et paradoks at vi pålegger 16-åringer å betale skatt, uten at de får være med å bestemme hva skattekronene skal brukes til, påpeker hun.

Toril Berge har lagt frem forslaget om 16-årig stemmerett sammen med SVs Marianne Borgen. Som den yngste representanten i Venstres gruppe fikk Berge god drahjelp av veteranen Leon Bodd på talerstolen. 83-årige Bodd møtte som vararepresentant i onsdagens bystyremøte.

Leon Bodd

Foto: Oslo Venstre

-Jeg er sannsynligvis den eldste som noen gang har stått på denne talerstolen i forbindelse med et bystyremøte, sa Bodd. – Det er meg en sann glede å få lov til å støtte det forslaget som min partikollega, Toril Berge, er medforslagsstiller til. Å gi 16-åringer stemmerett handler om å utvikle vårt demokrati. Det handler om å ta ungdom på alvor, og erkjenne at de har erfaringer, kunnskap og kreativitet, som er viktige for de politiske valg som skal gjøres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**